2-32

پایانه ها و ترمینال های مشهد کجاست؟ معرفی + راه‌های ارتباطی

پایانه ها و ترمینال های مشهد

پایانه ها و ترمینال های مسافربری مشهد کجاست؟ شهر مشهد به علت وجود مرقد امام رضا(ع) و هچنین جاذبه های گردشگری دارای بی‌شمار زائر و بازدید کننده است. این شهر دومین کلانشهر ایران با جمعیتی بالغ بر 3،001،184 نفر و مساحت 351 کیلومتر مربع است. 1،4681،000 نفر مسافر درون استانی و 4،454،000 مسافر برون استانی از طریق حمل و نقل جاده ای در این شهر جا به جا شده اند. برای سفر به مشهد مقدس یکی از راه‌های پیشنهادی می تواند سفر با اتوبوس باشد. برای خرید بلیط اتوبوس می توانید از طریق مستر بلیط اقدام نمائید. در ادامه این مقاله برای شما در مورد پایانه ها و ترمینال های مشهد صحبت خواهیم کرد.

ترمینال امام رضا مشهد

معرفی پایانه ها و ترمینال های مشهد

در این بخش از مجله مستر بلیط، پایانه ها و ترمینال های مشهد را برای شما شرح خواهیم داد پس اگر تمایل دارید درباره آنها بیشتر بدانید این مطلب را از دست ندهید.

ترمینال امام رضا مشهد

این ترمینال بزرگترین ترمینال شهر مشهد به شمار می رود، که در قسمت جنوب غربی شهر واقع شده است. اقدام برای ساخت آن در سال 1347 آغاز و در سال 1350 طرح آن آماده اجرا شد. در سال 1359 پس از انقلاب اسلامی طی تصویب قانونی تصمیم برای ساخت ترمینال گرفته و برای ساخت این ترمینال تقاطع انتهای خیابان امام رضا (ع) و جاده شهید کلانتری انتخاب شد. مزایای این مکان برای ساخت ترمینال بدین شرح است:

داشتن دید مناسب نسبت به اماکن متبرکه مرقد مطهر حضرت رضا(ع )، داشتن کمترین فاصله ممکن با مرکز شهر، واقع شدن در مسیر بزرگراه شهید کلانتری (کمربند اطراف شهر) که اتوبوس‌های بین شهری بدون ورود به شهر و ایجاد مشکلات ترافیکی به پایانه وارد شود، وجود اراضی دولتی در اطراف پایانه که موجب تسریع در عملیات اجرایی می شد.

شروع ساخت ترمینال در سال 1368 آغاز شد. فاز اول آن در بهمن 1369 در مکانی با مساحت 14 هکتار مورد بهره برداری قرار گرفت. اهداف این ترمینال شامل موارد زیر می شود:

رشد سطح خدمات مسافربری ازطریق ایجاد پایانه های متعدد و کارا به طوریکه امکان جابجایی و سفر از طریق پایانه میسر گردد، تامین بخشی از خلا موجود بین عرضه و تقاضای خدمات مسافربری، اشتغال زایی و ایجاد کار برای گروهی از افراد و به تبع آن تولید در آمد برای سازمان پایانه، تمرکز کلیه شرکت‌های حمل و نقل مسافربری در یک تشکیلات منسجم و در چند نقطه از شهر.

در حال حاضر این ترمینال مساحتی برابر یا 47 هکتار در اختیار دارد که شامل قسمت های مختلفی مانند فضای سبز، پارکینگ روباز، پارکینگ تاکسی، ساختمان مرکزی است.

مسیرهای تردد ترمینال امام رضا مشهد

از آنجا که می توان گفت این شهر جزو پرترددترین شهرهای کشور است و بسیاری از افراد تمایل به سفر به آن را دارند از ترمینال این شهر برای مقاصد مختلف همچنین از شهر های متفاوت، سرویس هایی ایجاد شده است. از سرویس های خروجی برون استانی آن می توان به تهران، شهریار، قم، قزوین، ساری، آمل، بابل، بابلسر، بهشهر، محمودآباد، تنکابن، رامسر، قایم شهر، نور، رویان، نوشهر، چالوس، کرج، اصفهان، خمینی شهر، فلاورجان، شهررضا، کاشان، نجف آباد، تبریز، بجنورد، جاجرم، اسفراین، شیروان، بیرجند اشاره کرد.

قاینات، قاین، حاجی آباد قاین، سرایانف فردوس، بشرویه، طبس، آبادان، شلمچه، شیراز، کرمان، بم، جیرفت، رفسنجان، زرند، سیرجان، اراک، رشت، آستارا، بندرانزلی، لاهیجان، لنگرود، ارومیه، زاهدان، ایرانشهر، چابهار، خاش، زابل، سراوان، میرجاوه، بندرعباس، زنجان، کرمانشاه، همدان، شهرکرد، مهران، پایانه مرزی مهران، سمنان، شاهرود، اردبیل، یزد، اردکان، میبد، بوشهر، گرگان، گنبدکاووس و آزادشهر از دیگر مسیرهای آن به شمار می رود.

از این ترمینال برای شهرهای داخل استان همچون تربت جام، تربت حیدریه، تایباد، خواف، درگز، سبزوار، قوچان، برداسکن، کاشمر، نیشابور، ریوش، گناباد، خلیل آباد، بجستان، باخزر و قلعه نو علیا نیز سرویس هایی به صورت منظم ارائه می شود.

سرویس های ورودی به ترمینال نیز از سمت شهرهائی همچون تهران پایانه غرب (آزادی)، پایانه پایانه جنوب و پایانه بیهقی (آرژانتین)، شهریار، قم، قزوین، ساری، آمل، بابل، بابلسر، بهشهر، محمودآباد، تنکابن، رامسر، قایم شهر، جویبار، نور، رویان، چمستان، نوشهر، چالوس نکا،عباس آباد، کرج، اصفهان پایانه صفه و پایانه کاوه، خمینی شهر، شهررضا، کاشان نجف آباد، تبریز، اهر، مرند، جلفا، هریس، تربت جام، درگز، سبزوار، برداسکن انجام می‌شود.

کاشمر، گناباد، نیشابور، بجستان، بجنورد، اسفراین، شیروان، بیرجند، بشرویه، طبس، شیراز پایانه کاراندیش، کرمان، رفسنجان، سیرجان، اراک، رشت، آستارا، بندرانزلی، آستانه اشرفیه، رودسر، کلاچایف، املش، لاهیجان، لنگرود، ارومیه، زاهدان، ایرانشهر، چابهار، بندرعباس، زنجان، کرمانشاه، سنندج، همدان، شهرکرد، شاهرود، اردبیل، یزد، بوشهر، گرگان، گنبد کاووس، آزادشهر دیگر مسیرهای این ترمینال به شمار می روند.

سالن ترمینال امام رضا

شرکت های مسافربری ترمینال امام رضا مشهد

شرکت مسافربری آسیا سفر، شرکت مسافربری مشهد ایمن سفر، شرکت مسافربری لوان نور، شرکت مسافربری ایران پیمان، شرکت مسافربری جوان سیر ایثار، شرکت مسافربری جهان گشت مهر، شرکت مسافربری همسفر چابکسواران، شرکت مسافربری پیک معتمد، شرکت مسافربری پیک صبا، شرکت مسافربری عدل، شرکت مسافربری سیروسفر، شرکت مسافربری گیتی نورد، شرکت مسافربری میهن نور آریا، شرکت مسافربری ایران پیما، شرکت مسافربری ترابر بی تا، شرکت مسافربری تعاونی 15، شرکت مسافربری گیتی پیما مشهد از جمله شرکت هائی هستند که در این ترمینال فعالند.

شرکت مسافربری کیان سفر پاسارگاد، شرکت مسافربری ایران پیما، شرکت مسافربری راه پیما، شرکت مسافربری تعاونی 9، تک سفر، شرکت مسافربری تعاونی 10، آریا سفر، شرکت مسافربری تعاونی 11، شرکت مسافربری پارسیان، شرکت مسافربری تعاونی 14، شرکت مسافربری رویال سفر، شرکت مسافربری ماهان سفر، شرکت مسافربری آرتا، شرکت مسافربری سبلان نیز در این ترمینال نمایندگی دارند.

امکانات ترمینال امام رضا

پارکینگ روباز ترمینال که مساحتی برابر با 21700 متر مربع دارد به صورت شبانه روزی خدمات خود را ارائه می دهد. پارکینگ تاکسی به وسعت 3،000 متر مربع دارد، که تاکسی های شهری در آن خدمات خود را به مسافران عرضه می کنند. از دیگر امکانات در این ترمینال می توان سالن ورزشی، کارواش، سرویس بهداشتی، نمازخانه، فروشگاه، دستگاه های خودپرداز، مجموعه بازی برای کودکان، خوابگاه رانندگان و بسیاری دیگر را ذکر کرد.

راه‌های دسترسی به ترمینال امام رضا

برای پیمودن مسافت بین این ترمینال تا شهر را می توانید از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید. تاکسی های ویژه ترمینال به صورت شبانه روزی در پارکینگ تاکسیها موجود می باشند و می تواننند شما را به مقصد برسانند. روش مقرون به صرفه تر استفاده از اتوبوس های شهری است که برای قسمت های مختلف شهر ایستگاه دارند. متاسفانه ایستگاه مترو از این ترمینال فاصله دارد و قادر به استفاده از آن نیستید.

ترمینال معراج مشهد

ترمینال معراج مشهد از پایانه ها و ترمینال های مشهد

این ترمینال در سال 1390 در قسمت شمال شرقی شهر مشهد ایجاد شده است. ماموریت این ترمینال انتقال مسافران به مقاصد شمالی شهر مشهد از جمله استان خراسان شمالی است. مساحت این ترمینال 75,375 متر مربع است که روزانه ظرفیت پذیرش 200 دستگاه اتوبوس و 6000 نفر مسافر را دارد.

مسیرهای ترمینال معراج مشهد

این ترمینال همانطور که قبلا نیز اشاره شد برای شهرهای شمالی استان و همچنین استان خراسان شمالی سرویس هائی ارائه می دهد. قوچان با 50 دستگاه اتوبوس، شیروان با 15دستگاه اتوبوس، بجنورد 60 دستگاه اتوبوس، درگز 16دستگاه اتوبوس، اسفراین با 15دستگاه اتوبوس از جمله مسیرهای آن می باشد. 150 دستگاه مینی بوس در مسیر چناران خدمات خود را عرضه می‌نمایند.

امکانات ترمینال معراج مشهد

ترمینال معراج دارای سه پارکینگ متفاوت و مجزا است. دو پارکینگ جهت تردد خودرو های شخصی با ظرفیت 72 عدد خودرو در نظر گرفته شده است و یک پارکینگ مخصوص اتوبوس و مینی بوس است که ظرفیتی برابر با 60 دستگاه دارد.

تعميرگاه برای رفع عیوب احتمالی اتوبوس ها، باس واش، سرویس های بهداشتی، غرفه خدمات عمومی، فضای سبز به مساحت 7000 متر مربع، سکوهای سوار و پیاده کردن مسافر، خدمات تاکسیرانی، پارکینگ برای خودرو های سواری از دیگر امکانات این ترمینال می باشد.

ترمینال راه ابریشم مشهد

امکانات رفاهی ترمینال معراج

از امکانات رفاهی موجود در ترمینال می توان به دفاتر اداری، انتظامات سازمان، غرف تجاری و مسافربری، سالن انتظار، خوابگاه رانندگان، پارکینگ‌های سواری، مینی بوس واتوبوس، نمازخانه زنانه ومردانه، سرویس های بهداشتی زنانه ومردانه، سواری کرایه، تاکسی تلفنی، عابر بانک، دوربین های نظارت تصویری، میکانیکی، گیربکس سازی، اتاق سازی، آهنگری، تعویض روغنی، باس واش، سیستم صوت و تصویری و سالن مطالعه اشاره کرد.

راه‌های دسترسی به ترمینال معراج

برای رفت و آمد بین شهر و ترمینال می توانید به دو روش عمل کنید. روش اول استفاده از اتوبوس های شهری است که از لحاظ هزینه ای برای شما بسیار مقرون به صرفه تر است ولی راحتی کمتری دارند. دومین روش استفاده از تاکسی های ویژه ترمینال و یا تاکسی های آنلاین است. این روش علی رقم اینکه هزینه بالاتری را برای شما به همراه دارد ولی از لحاظ آسایش و راحتی خیلی درجه بالاتری برایتان بوجود می آورد و در زمان شما صرفه جوئی زیادی می شود.

برای خرید بلیط اتوبوس مشهد به مقصد هر یک از ترمینال های مشهد می توانید از طریق خرید به صورت آنلاین اقدام کنید.

ترمینال راه ابریشم مشهد

این ترمینال در قسمت جنوب شرقی مشهد بنا شده است. هدف از احداث این ترمینال سرویس دهی به مسافرین و زائرین شمال شرق استان و در آینده، کشورهای آسیای میانه از مسیر راه ابریشم است. دلیل نام گذاری این ترمینال به این نام نیز این موضوع می باشد. مساحت ترمینال 38000 متر مربع که 4000 متر مربع آن زیر بنا است. در حال حاضر این ترمینال ظرفیت 300 دستگاه اتوبوس و 9000 نفر مسافر را به طور روزانه دارد.

مسیرهای ترمینال راه ابریشم مشهد

سرخس، صالح آباد، بزنگان، سلطان آباد نمک و نیشابور، تربت جام، نیشابور، کاشمر، جلگه زاوه، بینالود، مزداوند، مزدوران، میامی، دیزباد، نسر، باغشن نیشابور، باغچه، سربالا، پس کمر، بلهرات، ابروان، کته تلخ، رباط سفید، سبزوار، قاین، گناباد، خانگیران، پل خاتون، درازآب جام، باخرز جام، عبدل آباد جام، پیوه ژن، درود نیشابور، قدمگاه، نصر آباد جام، فردوس، نقاب سبزوار، دولت آباد سرخس، سرایان و فرهاد گرد از جمله مسیرهای این ترمینال به حساب می آیند.

این سرویس ها از طریق اتوبوس ارائه می‌شود. سرویس هائی برای مناطقی مانند روستاهای اطراف مشهد، نیشابور، تربت حیدریه، فریمان، تربت جام، تایباد، سرخس و صالح آباد با استفاده از مینی بوس انجام می شود. علاوه بر مینی بوس و اتوبوس تاکسی هائی در ترمینال موجود هستند برای جا به جائی مسافران بین شهرهائی که در قسمت قبل به آنها اشاره شد.

راههای دسترسی به ترمینال راه ابریشم

برای رسیدن به ترمینال راه ابریشم هم می توان از تاکسی‌های درون شهری و هم اتوبوس های شهری موجود در ترمینال استفاده کرد. به همین خاطر جا به جائی بین ترمینال و شهر به آسانی انجام می گیرد.

راههای ارتباطی با پایانه ها و ترمینال های مشهد

پایانه مسافربری امام رضا(ع)

تلفن 38599001-7 051
فاکس 38545093 051
رایانامه terminals@mashhad.ir
آدرس مشهد – بزرگراه شهید کلانتری – میدان انقلاب اسلامی صندوق پستی 1335

پایانه مسافربری معراج

تلفن 36910205 051
فاکس 38545093 051
رایانامه terminals@mashhad.ir
آدرس مشهد – میدان شهید حسین فهمیده – بلوار توس

پایانه مسافربری راه ابریشم

تلفن 33726418 051
فاکس 38545093 051
رایانامه terminals@mashhad.ir
آدرس مشهد – ابتدای شهرک شهید رجایی

با اشتراک گذاشتن اطلاعات خود درباره پایانه ها و ترمینال های مشهد در بخش کامنت ها در تکمیل شدن اطلاعات این بخش کمک کنید.

نوشته پایانه ها و ترمینال های مشهد کجاست؟ معرفی + راه‌های ارتباطی اولین بار در مجله مِستر بلیط. پدیدار شد.

برچسب ها: بدون برچسب

ثبت دیدگاه

لطفا همه ی قسمت ها را تکمیل کنید.