1-35

آرامگاه ملا عبدالله بهابادی کجاست؟ معرفی + راه‌های ارتباطی

آرامگاه ملا عبدالله بهابادی

گردشگری و سفر بنا به اهداف مختلفی انجام می گیرد که یکی از آنها، گردشگری مذهبی به شمار می رود. این نوع از سفر که به زیارت نیز شهرت دارد برای دیدار از مکان های مذهبی صورت می گیرد. عقيده به زيارت اماكن مقدس، از جمله مناسک و آيين هایی به شمار می رود كه در همه اديان وجود دارد، به نحوی كه تصور وجود اديان بدون اماكن مقدسه غير ممكن است.

زیارت اگر چه در اصل به معنای قصد كردن و ملاقات كردن است، اما در معنای اصطلاحی، ملاقات با اشخاص و ديدار از اماكنی است كه از نظر زيارت كنندگان دارای احترام، شرافت، برتری و خارق العادگی باشد. در ایران مکان های مورد احترام و اعتبار بسیاری وجود دارد که اغلب آرامگاه های افراد معتبر هستند. بیشتر این آرامگاه ها مربوط به فرزندان امامان محسوب می شوند که با نام امامزاده شناخته می شوند.

ولی علاوه بر این امامزادگان، آرامگاه هایی وجود دارند که به افراد سرشناس و معروف متعلق و هنوز هم مورد احترام مردم منطقه هستند. این آرامگاه ها که در زمان های گذشته ساخته شده اند از لحاظ تاریخی و معماری نیز مورد توجه قرار دارند. یکی از این اماکن، آرامگاه ملا عبدالله بهابادی به شمار می رود که در شهرستان بهاباد استان یزد واقع شده است.

معرفی آرامگاه ملا عبدالله بهابادی

معرفی آرامگاه ملا عبدالله بهابادی

شهرستان بهاباد یکی از شهرستان های استان یزد محسوب می شود که تاریخ و پیشینه ای غنی دارد. مرکز این شهرستان، شهر بهاباد به شمار می رود که مشتمل بر دو محله به نام های قلعه و باغستان است. زیارتگاه هایی به نام های آرامگاه ملا عبدالله بهابادی، مزار شیخ محمدو و مزار شیخ ضیاء الدین دارد.

در این بخش از مجله مستر بلیط در مورد آرامگاه ملا عبدالله بهابادی اطلاعاتی را در اختیار شمار قرار می دهیم پس اگر تمایل دارید می توانید این مطب را تا انتها مطالعه کنید. آرامگاه ملاعبدالله بهابادی درخیابان شهید بهشتی شهر بهاباد، و در خیابان ملاعبدالله جنب مخابرات واقع و در سال 1374 هـ ش نوسازی شده است. عبدالله بن شهاب الدین حسین بهابادی یزدی، معروف به نجم بن شهاب، که در حوزه های علمیه به «ملاعبدالله صاحب حاشیه ی منطق» مشهور است، در اوایل قرن دهم هجری در مهاباد متولد شد و در سال 981 هـ ق در اواخر عهد شاه طهماسب صفوی درگذشت.

ایشان فاضل عالم و فقیه منطقی امامی جامع معقول و منقول دانشمند و ادیب بزرگ به شمار می رود و پدرش شهاب الدین از جمله اشراف و اعیان بهاباد و از منزلت و مرتبتی خاص برخوردار بوده است. امروزه آرامگاه این فقیه ودانشمند یکی از جاذبه های گردشگری این منطقه به شمار می رود که هر ساله افراد زیادی به دیدن آن می روند. آرامگاه ملا عبدالله بهابادی با شماره ۳۱۳۱۲ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

ساختار و معماری بنای آرامگاه

ساختار و معماری بنای آرامگاه

این بنا مساحتی در حدود148 متر مربع دارد که با خشت و گل ساخته شده است. آرامگاه دارای دو ورودی است که در سمت شرق و غرب آن قرار دارند. پلان داخلی آن به صورت هشت ضلعی است و سقفی گنبدی شکل دارد و قبر ملا عبدالله بهابادی دقیقا در زیر گنبد و در وسط بقعه قرار گرفته است. این قبر هیچ سنگ قبری ندارد و فقط بر روی آن پارچه سبزی دیده می شود.

در داخل آرامگاه چند طاقچه و طاق‌نما دیده می شود و سقف آن، هلالی و جناغی با کاشی‌کاری و گچ است. قسمت جنوبی ساختمان نیز سه ایوان با سقف جناغی و یک پنجره زیبا در ایوان وسطی دارد. این ساختمان با مصالح آجر، سنگ و ملات گل و گچ ساخته شده است و تزئینات خاصی در آن دیده نمی شود.

راه های دسترسی به آرامگاه ملا عبدالله

راه های دسترسی به آرامگاه ملا عبدالله

برای دیدار از این اثر تاریخی – مذهبی باید به شهر بهاباد در استان یزد بروید که می توانید با خرید بلیط قطار بهاباد سفر خود را آغاز کنید. وقتی به شهر بهاباد رسیدید باید به سمت میدان شهید بهشتی، خیابان ملا عبدالله حرکت کنید که وسایل نقلیه عمومی موجود در این شهر برای این امر به شما کمک می کنند.

بازدید از آرامگاه ملا عبدالله بهابادی

بازدید از این محل رایگان است و نیازی ندارید که هزینه بپردازید، همچنین مدت زمانی که نیاز دارید تا از تمام قسمت های دیدن کنید در حدود یک الی دو ساعت می شود. مستر بلیط پیشنهاد می کند پس از دیدار از این بنا، به سراغ دیگر بناهای تاریخی و گردشگری این شهر بروید.

اگر سفری به این مکان زیبا داشته اید می توانید در بخش کامنت ها نظرتان را با د میان بگذارید.

نوشته آرامگاه ملا عبدالله بهابادی کجاست؟ معرفی + راه‌های ارتباطی اولین بار در مجله مِستر بلیط. پدیدار شد.

برچسب ها: بدون برچسب

ثبت دیدگاه

لطفا همه ی قسمت ها را تکمیل کنید.