10an

آرامگاه نادر شاه افشار کجاست؟ معرفی + راه‌های دسترسی

آرامگاه نادر شاه افشار

آرامگاه نادر شاه افشار با وجود آنکه از آثار معماری مدرن ایرانی محسوب می شود ولی یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری در شهر مشهد محسوب می شود که مورد توجه بازدید کنندگان فراوانی قرار گرفته است.

این آرامگاه در واقع یاد بودی از نادر شاه افشار است و تماشای آن می تواند بازدید کنندگان را با گوشه ای از تاریخ پر فراز و نشیب ایران آشنا نماید. آرامگاه نادرشاه افشار که در باغ موزه نادری واقع شده، نظر بازدیدکنندگان بسیاری را به خود جلب نموده است.

به طوری که اکثر افرادی که برای زیارت حرم مطهر رضوی به شهر مشهد مقدس سفر می کنند به بازدید از این مجموعه می روند. اگر می خواهید با آرامگاه نادرشاه افشار بیشر آشنا شود پس تا پایان با مجله مستر بلیط همراه باشید.

تاریخچه آرامگاه نادر شاه افشار

پیش از آنکه به بررسی تاریخچه و اتفاقات گوناگونی که در طی ساخت این بنا رخ داده است بپردازیم بهتر است معرفی کوتاهی از نادر شاه افشار داشته باشیم.

تاریخچه آرامگاه نادر شاه افشار

معرفی نادر شاه افشار

نادر شاه افشار که اصالت آن به ایل افشار باز می گردد فردی بود که موفق شد دولت روسیه و عثمانی را از خاک ایران بیرون نماید. این شخص از زمانی که سردار سپاه شاه طهماسب دوم صفوی بود به قدرت رسید و توانست افغان ها را شکست دهد و شورش هایی که این قوم ایجاد نموده بودند را کنترل نماید.

نادر شاه افشار علاوه بر افغان ها حاکم سیستان را نیز شکست داد و همواره در تلاش بود که دشمنان و آشوب گران نواحی مختلف ایران را شکست دهد تا در کشور آرامش نسبی به وجود آید. به همین دلیل دشمنان زیادی داشت و افغان ها بارها قصد داشتند او را به قتل برسانند.

از مهم ترین اقدامات نادرشاه افشار را می توان به فتح هند و گرفتن الماس کوه نور اشاره نمود. متاسفانه نادرشاه افشار در اواخر عمر خود حالات عجیبی پیدا کرده بود و به تمامی افراد شک داشت و همین جریان موجب شد که او در نهایت در قوچان توسط نزدیکان خود به قتل برسد.

درباره آرامگاه نادرشاه افشار

مشهد از دیرباز جز مهم ترین شهرهای ایران محسوب می شد و با انقراض حکومت صفویه نیز نادرشاه افشار در این شهر قیام کرد و شهر مشهد را به عنوان پایتخت ایران انتخاب نمود. نادر شاه افشار در طی دوران حکومت خود چندین مقبره ساخت و اولین مقبره خود را در سال 1143 ایجاد نمود.

او پس از فتح هند و کسب فتوحات جنگی نیز دستور به ساخت مقبره ای دیگر داد و در ساخت آن از سنگ های سیاه مرمر استفاده نمود که موجب شد مقبره عظمت و شکوه خاصی داشته باشد. از دیگر مقبره های نادر شاه می توان به مقبره خانوادگی عمارت خورشید اشاره کرد.

این مقبره توسط گروهی از سربازان نادرشاه مورد تهاجم قرار گرفت و نادر شاه به قتل رسید و پیکر بی سر او را در یکی از همین مقبره ها به صورت موقت دفن نمودند.

افتخارات و فتوحات بسیار نادر شاه موجب شده بود که او نزد بسیاری از پادشاهان محبوبیت خاصی داشته باشد به طوری که شاهان قاجاریه دستور دادند که پیکر نادر شاه را به مقبره ای با شکوه که در شان شخصیت او باشد منتقل نمایند.

پیکر او ابتدا به تهران منتقل شد و پس از آن مقبره با شکوهی در یکی از آرامگاه های یاد شده ساختند. با این وجود انجمن آثار ملی ایران دستور داد به منظور گرامیداشت مقام نادرشاه مقبره دیگری برای او بسازند. ساخت این بنای باشکوه به هوشنگ سیحون معمار و طراح مشهور ایرانی سپرده شد. این بنای تاریخی در سال 1342 ساخته شد.

آرامگاه نادرشاه

نقشه و معرفی بخش های مختلف

مقبره جدید نادرشاه در ضلع شمال غربی میدان شهدا واقع شده است و می توان گفت پس از حرم امام رضا (ع) به عنوان مهم ترین جاذبه گردشگری شهر مشهد، اصلی ترین جاذبه تاریخی توریستی این شهر محسوب می شود.

آرامگاه نادرشاه افشار در باغی به مساحت14400 متر مربع واقع شده است و از بخش های مختلف آن می توان به مقبره، پوشش خیمه ای روی قبر، سکو دوازده پله ای، مجسمه نادرشاه سوار بر اسب و سه شخص دیگر همراه او، سکو مرتفع مجاور قبر، تالارهای موزه و غرفه فروش کتاب اشاره نمود.

این بنای باشکوه توسط مهندس سیحون طراحی و اجرا شد اما ساخت مجسمه های آن توسط هنرمند معروف ابوالحسن صدیقی انجام شده است. بخش قابل توجهی از مصالحی که در ساخت مقبره استفاده شده است را سنگهای سخت گرانیتی تشکیل می دهد.

پوشش چادر مانندی که بر روی مقبره ایجاد شده است نمادی از چادر عشایری است که نادر شاه در آن به دنیا آمد و از دنیا رفت. علاوه بر این برای ساخت دیوارهای داخلی مقبره نیز از سنگ های مرمر اخرایی رنگ مراغه استفاده شده تا به خوبی قتل نادرشاه در داخل چادر را به نمایش بگذارد. ساخت این اثر باشکوه در باغ نادری در سال 1342 به اتمام رسید و افتتاح شد.

ساختمان مقبره نادرشاه

به طور کلی آرامگاه نادر شاه افشار از مقبره و دو تالار تشکیل شده است که تالارهای آن به عنوان موزه مورد استفاده قرار گرفته اند و آثار دوره نادری و اسلحه ها را در آن نگهداری می کنند.

این فضا مربعی شکل بوده و ابعاد آن 15*15 با 2.5 متر ارتفاع می باشد. ارتفاع سقف ساختمان به 6 متر می رسد و ستون های سنگی آن نیز 26 متر ارتفاع دارند. وسعت این آرامگاه زیبا و باشکوه حدود 12000 متر مربع می باشد.

ساختمان مقبره نادرشاه

تالارهای آرامگاه نادر شاه افشار

تالارهای این ساختمان به موزه نادری شهرت دارند که در یکی از آن ها آثار دوره افشاریه را نگهداری می کنند و در معرض دید علاقمندان قرار می دهند. آثار تاریخی بسیاری در این موزه نگهداری می شود.

از جمله آثاری که در این موزه های نگهداری می شود می توان به تابلوهای نقاشی، انواع لباس و سلاح جنگی، وسایل و ابزار سوارکاری، نسخ خط های مختلف مثل تاریخ جهانگشای نادری و … اشاره نمود.

از دیگر آثار موجود در این تالار می توان به دو شمشیر نادرشاه اشاره نمود که روی یکی از آن ها نوشته السلطان نادر و بر روی دیگر هست سلطان بر سلاطین جهان/ شاه شاهان نادر صاحب قران درج شده است. در تالار دیگر این موزه نیز اتفاقات زندگی نادر شاه در قالب تصاویر به نمایش گذاشته شده است.

مقبره

این مقبره بسیار با شکوه هست و تندیس زیبای نادر شاه سوار بر اسب نمایی دو چندان به آن بخشیده است. این تندیس را بر روی یک حجم سنگی قرار داده اند تا شکوه و عظمت نادرشاه را هر بیشتر به تصویر بکشد.

در ساخت مقبره سعی شده است که تمامی بخش ها و مصالحی که استفاده می شود کاملا نمادین باشند و به موضوعی خاص در مورد نادرشاه افشار اشاره کنند.

برای ساخت این مقبره سعی کرده اند که از قطعات بسیار بزرگ نیز استفاده نمایند که برای بازدیدکنندگان یادآور عمارت خورشید نادر شاه باشد. همچنین دیوارهای پوشیده از سنگ مرمر مراغه که به رنگ اخرایی هستند نیز به قتل ناجوانمردانه نادرشاه اشاره دارد.

معماری بنا

معماری بنا

معماری جذاب و کاملا خلاقانه آرامگاه نادر شاه افشار و مجسمه هایی که در آن قرار داده اند و نیز نمادها و سنگ هایی که در ساخت بنا استفاده شده آن را به یک اثر بی نظیر و با شکوه از معماری ایرانی تبدیل کرده است. آرامگاه نادر شاه به صورت 6 ضلعی ساخته شده است و نمادی از خیمه نادر شاه می باشد.

همچنین ساخت و طراحی ستون‌های بنا نیز الهام گرفته از کلاه سربازان قزلباش می باشد. علاوه بر این به منظور نمایش فتوحات و افتخاران نادرشاه افشار و به ویژه الماس کوه نور سنگ قبر او را به شکل الماس طراحی کرده اند.

چرا باید از موزه نادری بازدید کرد؟

باغ موزه نادری و آرامگاه نادر شاه افشار از ارزشمند ترین بناهای تاریخی ایران محسوب می شوند و همچنین در این موزه اشیا تاریخی گران بهایی نگهداری می شود. علاوه بر این با بازدید از این مجموعه می توانید با اشیا تاریخی دوره صفویه و افشاریه بیشتر آشنا شوید.

در ضمن می توانید مجسمه نادر شاه که در ایتالیا ساخته شده است را از نزدیک ببینید و ساعاتی را در فضای سرسبز باغ به دور از هیاهو و شلوغی زندگی و شهر سپری کنید و لذت ببرید.

برای رزرو هتل در مشهد می توانید به صورت آنلاین اقدام کنید و رزرو خود را در کمترین زمان ممکن انجام دهید.

شرایط بازدید از آرامگاه نادر شاه افشار

آرامگاه نادر شاه افشار و باغ موزه نادری در تمام روزهای هفته به جز روزهای تعطیل از ساعت 9 صبح الی 5 بعد ظهر پذیرای بازدیدکنندگان گرامی می باشد. برای بازدید از این مجموعه و موزه باید مبلغی را پرداخت نمایید که مقدار آن برای اتباع غیر ایرانی بیشتر است.

با توجه به فضای زیبای این باغ و بناهای تاریخی که در دل آن نهفته است بهترین زمان بازدید از نظر آن که منظره با شکوه و سر سبزی داشته باشد و آب و هوای آن نیز معتدل باشد فصل بهار و به ویژه ماه اردیبهشت است.

از این رو به زائرانی که با خرید بلیط هواپیما مشهد می خواهند به این شهر زیارتی سفر کنند پیشنهاد می کنیم که فصل بهار را برای مسافرت و بازدید از این بنای تاریخی انتخاب نمایند.

تالارها

آدرس و نحوه دسترسی به آرامگاه نادر شاه افشار

دسترسی به آرامگاه نادر شاه افشار که در حوالی حرم مطهر امام رضا (ع) واقع شده است بسیار راحت است. می توانید برای رسیدن به این مجموعه یکی از وسایل حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس، مترو یا تاکسی را انتخاب نمایید و یا با خودرو شخصی خود به بازدید از آن بروید.

در صورتی که قصد دارید با استفاده از مترو به بازدید از آرامگاه نادر شاه بروید باید در ایستگاه مترو شهدا پیاده شوید و حدود 5 دقیقه پیاده روی کنید تا به آنجا برسید.

نوشته آرامگاه نادر شاه افشار کجاست؟ معرفی + راه‌های دسترسی اولین بار در مجله مِستر بلیط. پدیدار شد.

برچسب ها: بدون برچسب

ثبت دیدگاه

لطفا همه ی قسمت ها را تکمیل کنید.