1-31

آسیاب آبی رباط کریم؛ تاریخچه + راه های دسترسی

آسیاب آبی رباط کریم

آسیاب آبی رباط کریم کجاست؟ رباط کریم یکی از شهرتان های تهران است که دارای آثار باستانی قدمت داری می باشد که اغلب آنها با توجه به اهمیت تاریخی که دارند در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده اند.

یکی از همین آثار مهم آسیاب آبی رباط کریم بوده که از خاص ترین و بی همتا ترین آسیاب های استان تهران از حیث معماری و گستردگی است. در صورت تغییر کاربری بنا، قابلیت این را دارد که از آن به عنوان سندی برای نحوه آبیاری و جابجایی آب به زمین های اطراف سازه در زمان سلسله قاجار اشاره کرد.

از جهت دیگری نیز می توان آن را گزینه مناسبی برای جذب توریست و گردشگر به شهرستان رباط کریم دانست. چنانچه تصمیم دارید از این آسیاب آبی بازدید کنید، بهتر است با مجله مستر بلیط همراه باشید تا اطلاعات کامل تری در خصوص آن بدست آورید.

تاريخچه

تاريخچه آسیاب آبی رباط کریم

دیرینگی آسیاب آبی رباط کریم به دوره قاجاریه بر می گردد که به دلیل اهمیت تاریخی آن در فهرست آثار فرهنگی استان به شماره ۱۰۸۱۲ به ثبت رسیده است. از نظر موقعیت قرار گیری نیز در طول جغرافیایی ً۸/۵۴، ۲۷، ۳۵ درجه و عرض جغرافیایی ً۴/۱۱، ۵، ۵۱ درجه و ارتفاع ۱۰۵۸ متر از سطح دریا و در ناحیه جنوب شرقی محله بازارک مستقر است.

نقشه و معرفي بخش هاي مختلف

در محوطه درونی آسیاب آبی رباط کریم دو اتاق و درگاه ورودی وجود دارد که دیوارهای آن با آجر ساخته شده اند. در منتهی الیه ناحیه شمال غربی این محیط، تنوره آسیاب در اعماق زمین قرار گرفته است و در قسمت غربی نیز یک منبع برای انبار کردن آب به صورت دایره ای وجود دارد که از عمقی ۸۰/۲ متری برخوردار می باشد که جای ذخیره آب و همینطور محلی برای قرارگیری سنگ آسیاب بوده است.

در زمان های دور، آب شهری که در اراضی این شهرستان جاری بوده به یک آبراه با بلندی ۲۵ سانتی متر ریخته شده و همین امر موجب گشته که چرخ آسیاب به چرخش درآید و در ادامه به وسیله آبراهه های دیگری آب به زمین های پیرامون آسیاب برسد. در ساخت این بنا از تزئینات زیبا و ماهرانه ایی استفاده شده است.

آنچه که در این آسیاب به عنوان مصالح بکار گرفته شده شامل: آجرهایی در ابعاد ۴×۲۰×۲۰ سانتی متر بوده و در بیشتر قسمت های سازه مثل: ایوان ها، کمانه ها و دیوار مخزن ذخیره آب از همین آجرها استفاده شده است. ملاط بکار گرفته شده نیز دربر دارنده: گِل، آهک، گچ و ساروج است.

بیشتر بخوانید: برای کسب اطلاعات بیشتر درباره رباط کریم و برترین مقاصد گردشگری آن، مجموعه مقالات “رباط کریم” را مطالعه نمایید.

شرايط بازديد

شرايط بازديد

برای رفتن به رباط کریم می توانید از وسایل حمل و نقل عمومی ارزان قیمت استفاده کنید. اگر می خواهید هزینه های سفر را مدیریت نمایید، بهتر است بلیط اتوبوس رباط کریم را خریداری کرده که هم هزینه ها را کاهش دهید، هم از امنیت بیشتر برخوردار باشید. برای بازدید از آسیاب آبی رباط کریم شرایط خاصی وجود ندارد و شما در هر زمان که تمایل داشته باشید می توانید به آن مراجعه کنید. بازدید از این بنا رایگان می باشد.

برای خرید بلیط هواپیما می توانید از مستر بلیط کمک بگیرید و در کم ترین زمان رزرو خود را انجام دهید. اگر برای اولین بار است که می خواهید از مستر بلیط هتل تهیه کنید، رزرو هتل تهران شامل تخفیف می شود، کافی است تا به صفحه هتل مراجعه کرده و از کد استفاده کنید.

راه های دسترسي به آسیاب آبی رباط کریم

برای اینکه از رباط کریم به آسیاب آبی تاریخی و منحصر به فرد برسیم امکانات حمل و نقلی درخوری مانند خطوط شهری اتوبوس و تاکسی وجود دارد. بر اساس گفته های استاندار تهران، به زودی نیز خط مترو شهری از اسلامشهر به رباط کریم می رسد که این امر باعث می شود هزینه رفت و آمد برای بازدیدکنندگانی که خارج از محدوده رباط کریم هستند کاهش یابد.

آدرس: استان تهران – شهر رباط کریم، محله بازارک.

نوشته آسیاب آبی رباط کریم؛ تاریخچه + راه های دسترسی اولین بار در مجله مِستر بلیط. پدیدار شد.

برچسب ها: بدون برچسب

ثبت دیدگاه

لطفا همه ی قسمت ها را تکمیل کنید.