1401042919305481925712794

برگزیدگان سیزدهمین جشنواره بین‌المللی کتاب سال رضوی معرفی شدند

برگزیدگان بخش‌های مختلف سیزدهمین جشنواره بین المللی کتاب سال رضوی از بین ۴۱۰اثر معرفی شدند.

– اخبار استانها –

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس،حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد مروی امروز در آئین اختتامیه جشنواره بین‌المللی کتاب سال رضوی که در محل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، با بیان اینکه اسلام بامعرفت آغاز شده و در نخستین آیاتی که بر پیامبر اسلام(ص) وحی شد بحث خواندن، علم و دانش مطرح بوده است، اظهار کرد: قلم آن‌قدر ارزشمند است که خداوند در قرآن کریم به قلم سوگند می‎خورد و کتاب را معجزه پیامبر خاتم(ص) قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه کتاب معجزه پیامبر گرامی اسلام(ص) بوده که تا ابد باقی و زنده است؛ عنوان کرد: معجزه رسول اکرم(ص) ابدی است؛ حضرت عیسی(ع) اجسام مرده را زنده کرد اما معجزه پیامبر اکرم(ص) روح و روان انسان‌ها را زنده می‌کند و حیاتی ابدی و جاودانه می‌بخشد.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه متأسفانه بزرگان دین و علمای شاخص که خدمات بزرگ فرهنگی داشته‌اند در میان مردم ناشناخته هستند، ابراز کرد: مشهد به‌واسطه بارگاه منور رضوی چشمه جوشان معارف و فرهنگ انسان‌ساز رضوی است و سوغات این شهر باید کسب معرفت از این امام همام باشد.

تولیت آستان قدس رضوی:کانون‌های خدمت رضوی اشتغال آفرینی را اولویت قرار دهندتولیت آستان قدس رضوی: سیره رضوی در کتاب‌های درسی گنجانده شودتولیت آستان قدس رضوی: اهالی هنر و رسانه ‌آموزه‌های سیره رضوی در ارتباط با مسائل روز را باز‌تولید کنند

وی ابراز کرد: سوغات شهر مشهد که محل دفن عالم آل محمد و پاره تن پیامبر(ص) است و یا سوغات شهر قم که حوزه علمیه کهن و تأثیرگذار را در خود جای داده، با رویکرد فرهنگی و زیارتی این شهرها متناسب نیست و اصلاح این هویت فرهنگی بر عهده اهالی فرهنگ و قلم است.

مروی وجود بارگاه منور رضوی را ظرفیتی عظیم برای تربیت انسان‌ها دانست و تصریح کرد: برای حیات‌بخشی به جامعه باید بین مردم و این بارگاه نورانی ارتباط برقرار کنیم.

وی گفت: فرهنگ و معارف رضوی، دریایی عمیق و گسترده از معارف حیات‌بخش و انسان‌ساز است که باید وارد بطن زندگی مردم شود، نباید حضرت رضا(ع) را به حرم مطهر محدود کرد؛ انوار نجات‌بخش و احیاگر آن حضرت باید وارد زندگی مردم شود.

مروی در پایان با بیان اینکه آستان قدس رضوی حمایت از اهالی قلم و نویسندگان متعهد را وظیفه خود می‌داند، اظهار کرد: همان‌گونه که فعالیت‌های سخت‌افزاری خروجی خود را نشان می‎دهند، در عرصه فرهنگ و نرم‌افزار نیز باید سنجشی وجود داشته باشد تا نتیجه و خروجی این جشنواره‌های خوب، مشخص شود.

جشنواره کتاب سال رضوی؛ فرصتی برای نشر ملی و بین‌المللی فرهنگ رضوی

عبدالحمید طالبی، خدمت به توسعه فرهنگ رضوی را افتخاری برای تمامی دستندرکاران در این امر دانست و افزود: جشنواره کتاب سال رضوی دنبال کننده جریان نشر فرهنگ رضوی در عرصه ملی و بین المللی است.

وی به نقش والای حضرت امام رضا(ع) در گفتمان‌های معرفتی و تعالی فرهنگ و تمدن ایران اسلامی اشاره کرد و بارگاه منور رضوی را کانون توجه نخبگان و اندیشمندان برشمرد.

طالبی، کتابخانه آستان قدس رضوی را از جمله مجموعه‌های دارای قدمت در آستان قدس رضوی برشمرد که طی تاریخ و ادوار اسلامی در توسعه و تعمیق فرهنگ شیعی ایفای نقش کرده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این که بارگاه قدسی عالم آل محمد(ص) به عنوان جایگاهی برای علم و تحقیق در میان جوامع مسلمان است، افزود: در این بارگاه منور پرچم علم و تحقیق همواره برافراشته است.

طالبی به وجود میراث غنی شیعی در کتابخانه آستان قدس رضوی نیز اشاره کرد و این گنجینه ارزشمند را که میراث دار آثار بزرگان علمی و دینی است، باعث افتخار ایران و اسلام برشمرد.

هدف مهم جشنواره کتاب سال رضوی

وی تصریح کرد: جشنواره کتاب سال رضوی نیز با هدف افزودن به این گنجینه ارزشمند با شناسایی و تجلیل اندیشمندان اسلامی که در داخل و خارج از کشور به عشق آن حضرت آثاری را تولید کرده اند، فعالیت می‌کند و باعث خرسندی است که هر سال شاهد بروز و ظهور آثار جدید و ارزشمند در این زمینه هستیم.

وی در خصوص «جایزه سراج» هم توضیحی ارائه و عنوان کرد: هدف از طراحی و تدوین «جایزه سراج» به عنوان جایزه ویژه این جشنواره در راستای توجه به فرمایش مقام معظم رهبری در ترجمه آثار دینی به دیگر زبان ها و شناسایی ناشران فعال بین الملل در نشر آثار رضوی است.

برگزیدگان سیزدهمین جشنواره بین‌المللی کتاب سال رضوی

در این دوره از جشنواره، 410 اثر از 16 کشور از جمله ایتالیا، پاکستان، ترکیه و… به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که بر اساس داوری صورت گرفته، فهرست برگزیدگان بخش‌های مختلف سیزدهمین جشنوارة بین المللی کتاب سال رضوی به این شرح است:

بخش کتاب‌های چاپی با محوریت علوم و معارف رضوی: «مناظرات امام رضا(ع) با علمای یهود»، اثر علیرضا ابراهیم رتبه نخست را به خود اختصاص داد و «جایگاه و نقش تمدنی سادات در خراسان رضوی از قرن چهارم تا پایان قرن نهم هجری»، اثر اسماعیل رضایی برجکی حایز رتبه دوم شد. همچنین در این بخش «آتش آذربایجان قبل از ظهور» اثر حجت الاسلام و المسلمین مصطفی امیری، «خودسازی در محضر عالمیان مهدی موعود(ع)» اثر حجت الاسلام و المسلمین عباس استاد آقایی، «بانوی اندلس» اثرحجت الاسلام و المسلمین سید محمد صادق مصباح موسوی شایسته تقدیر شناخته شدند.

بخش کتاب‌های چاپی با محوریت تاریخ و سیره رضوی: اثر آیت الله نجم الدین طبسی(دام ظله) از قم با عنوان «بررسی ونقد روایات یمانی در منابع روایی شیعه و اهل سنت» اول شد و «مهارت‌های زندگی در سیره رضوی» اثر شهربانو مردانی از تهران رتبه دوم را به خود اختصاص داد. رتبه سوم در این بخش نیز به کتاب «تحقیق در مورد ابعاد شخصی و شخصیتی امام زمان(عج)» اثر حجت الاسلام و المسلمین سیدمهدی مجتهد سیستانی اختصاص یافت و «تطبیق تاریخی ارشاد شیخ مفید با متون اهل سنت و دوران امام حسن مجتبی(ع) تا امام زمان (عج)» اثر حسن فضل شایسته تقدیر شناخته شد.

بخش کتاب‌های چاپی با محوریت زیارت: در این بخش «آسیب شناسی زیارت، با تمرکز بر زیارت رضوی (از گردشکر تا زائر)»، اثر حجت الاسلام و المسلمین دکتر محسن محمدی رتبه دوم و «فرصت زیبای زیارت» اثر حجت الاسلام و المسلمین محمدباقر پورامینی شایسته تقدیر شد.

بخش کتاب‌های چاپی با محوریت حرم و اماکن متبرکه: «دایرة المعارف آستان قدس رضوی جلد دوم» اثری از بنیاد پژوهش‌های اسلامی رتبه نخست را به خود اختصاص داد و کتاب «مهندسی قرارداد اجاره موقوفات در سنجه اصل رعایت غبطه وقف» اثر محمدجواد فخر، حجت الاسلام و المسلمین دکتر سیدحسن وحدتی شبیری و عبدالرضا اصغری به رتبه دوم دست یافت. در این بخش کتاب «طب سنتی و گیاهان دارویی در اسناد آستان قدس از دوره صفویه تا پایان قاجار» و «گنجینه مهر رضوی: بررسی مُهرهای موجود در اسناد آستان قدس رضوی» اثر آمنه موسوی نیز رتبه سوم مشترک را کسب کردند و اثر «خادم تراز؛ چهل شایستگی خادم امام رضا علیه السلام» اثر حجت الاسلام و المسلمین علی پایاب شایسته تقدیر شد.

بخش کتاب‌های چاپی با محور شعر: در بخش گردآوری، «آهو آهن: گزیده اشعار رضوی» به کوشش رضا رحیمی عنبران رتبه دوم را به خود اختصاص داد و در بخش سرایش، «چشمه گوهر: چهل حدیث منظوم رضوی و چهل رباعی» سروده محمدجواد غفورزاده رتبه سوم را به خود اختصاص داد.

بخش کتاب‌های چاپی با محور ادبیّات داستانی و نمایشی: زنده‌یاد استاد سعید تشکری با اثر «دو رگه» و مجید پورولی کلشتری با اثر «جاده بهشت» رتبه دوم را کسب کردند و سعید محمدی با اثر «مرثیه ابوعتا» و محمد رضا هوری با اثر «هادی» از ایلام مشترکا سوم شدند و مصطفی خدامی با اثر «واگن مخصوص» شایسته تقدیر شناخته شد.

بخش کتاب‌های چاپی با محور کودک و نوجوان: «ده قصه از امام زمان(عج) برای بچه ها» اثر فریبا کلهر و «چهل حدیث چهل تصویر» اثر مهدوی حجت الاسلام و المسلمین علیرضا افشاری مقدم رتبه دوم، «مسافران شب برفی» کِلرژوبرت رتبه سوم و «8 قصه از امام جواد(ع)» به روایت حسین فتاحی شایسته تقدیر شدند.

بخش کتاب‌های دیجیتال و گویا: رتبه نخست تقدیر از انتشارات به نشر، به خاطر تولید 11 کتاب صوتی با انتخاب کتاب‌های موقف، اعترافات غلامان، راز آن بوی شگفت، صبح روز عید و ماه غریب و رتبه سوم تقدیر از انتشارات صاد، برای تولید کتاب صوتی چهل ویکم صورت گرفت.

بخش پایان نامه: «تحلیل دلالی روایات تفسیری امام هادی(ع) و مؤیّدات قرآنی و روایی آن» اثر حجت الاسلام و المسلمین دکتر روح الله پورعابدین رتبه دوم را به خود اختصاص داد و اثر «مضمون شناسی احادیث امام رضا (ع)» در باب امامت از فاطمه سادات هاشمی شایسته تقدیر شد.

بخش آثار چاپ نشده: «دلم جزو امانات حرم شد» اثر علی گردویی، «دسته کلیدت را به ماه بیاویز حشمت بیگم» سیدموسوی مشهد و »گوشه ای از قلب من» اثر تینا ماری هاسکی تقدیر شدند.

بخش ناشران فعّال: ناشر «بوستان کتاب» و ناشر «دانشگاه علوم اسلامی رضوی» تقدیر شدند.

بخش بین‌الملل آثار نگارش یافته به زبان های زنده و پر مخاطب جهان (غیرفارسی): از معاونت تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی برای چاپ کتاب‌های «نشانی بهشت» و «عطر خوش هدایت» به زبان انگلیسی، «نسیم با طراوت از سیره رضوی» به زبان ترکی استامبولی و «عطر خوش هدایت» به زبان آذری تقدیر شد.

همچنین از دانشگاه علوم اسلامی رضوی به خاطر چاپ کتاب «اعتقاد ما» به زبان فرانسوی تقدیر به عمل آمد و دو اثر «رضائی آل محمد (ص)» به زبان اردو و «ارشاد العصر جعفری» از پاکستان شایسته تقدیر شناخته شدشد.

در اختتامیه این دوره از جشنواره، همچنین به طور ویژه از زنده‌یاد استاد سعید تشکری به پاس سال‌ها تلاش در عرصه فرهنگ رضوی تقدیر شد و خانواده او مورد تجلیل قرار گرفتند.

انتهای پیام/ن

برچسب ها: بدون برچسب

ثبت دیدگاه

لطفا همه ی قسمت ها را تکمیل کنید.