2-81

خانه بهنام؛ معرفی+راه های دسترسی

خانه بهنام

تبریز یکی از شهرهای بزرگ ایران و مرکز آذربایجان شرقی است که بزرگ ترین قطب اقتصادی منطقه شمال غرب ایران و مناطق آذری نشین به شمار می آید و مرکز اداری، نظامی، ارتباطی، بازرگانی، سیاسی، صنعتی و فرهنگی این مناطق شناخته می شود.

این شهر به دلیل شرایط خاص جغرافیایی و طبیعی از نظر اقتصادی و سیاسی اهمیت بسیاری دارد و پیدایش تمدن های باستانی مانند مادها در دوره های پیش از تاریخ گواهی این ادعاست. عبور جاده ابریشم از نزدیکی این شهر موجب شکوفائی اقتصادی و فرهنگی آن شده و فرهنگ، تمدن و آداب و رسوم مردم این سرزمین را تغییر داد است.

شهر تبریز به عنوان شهر جهانی صنایع دستی در حوزه بافت فرش انتخاب شده است و خاستگاه یکی از مکتب های نگارگری ایران به شمار می آید. همچنین پایتخت گردشگری اسلامی در سال 2018 انتخاب شده است. با توجه به پیشینه تاریخی، خانه های تاریخی بسیار زیبایی در این شهر بنا شده است که برای حفظ و احیای آن می توان از رویکردهای خلاقانه استفاده کرد.

در این بخش از مجله مستر بلیط به سراغ یکی از این خانه های تاریخی یعنی خانه بهنام رفته ایم، پس اگر به این موضوع علاقه مند هستید تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

درباره خانه بهنام

معرفی خانه بهنام

شهر تبریز با ویژگی های خاص آن، همچون وجود زمستان های طولانی، خطر قحطی و غارت و تهاجم و خطر دائمی وقوع زلزله، ساکنان تبریز را ملزم به استفاده از تدابیری برای سکونت در این سرزمین مانند ضرورت تهیه، آماده سازی و ذخیره مواد غذایی و هیزم برای زمستان و مواقع سختی، ساخت سازه های مقاوم در برابر زلزله، توجه به نیاز گرمایی بنا در زمستان های طولانی کرده است. بنابر همین اصول خانه های تاریخی در تبریز ساخته شده اند.

خانه بهنام در محله تاریخی مقصودیه واقع است که متعلق به بهنام قدکی می باشد و در سال 1376 به شماره 1850 به ثبت ملی رسیده است. این بنا از خانه های مجموعه دانشگاه هنر اسلامی تبریز (بهنام قدکی، گنجه ای زاده، صدقیانی) می باشد که قدیمی ترین آنها به شمار می آید و متعلق به اوایل و یا بعضا به اواخر زندیه می باشد که در دوره ناصرالدین شاه مرمت و احتمالا تزیینات نقاشی به آن اضافه شده است. شاید بتوان این خانه را تنها بنای باقی مانده از دوران زندیه در تبریز دانست.

معماری خانه بهنام

معماری خانه بهنام

بنا مجموعه کاملی به صورت اندرونی و بیرونی است. شامل دستگاه ورودی (سردر، هشتی و دالان)، حیاط بزرگ بیرونی، حیاط اندرونی، ایوان ستون دار برای نشیمن تابستانی در جنوب و … می باشد. اتاق های زیر طنبی برای نشیمن تابستانی و دیگر اتاق ها به صورت انباری درآمده است.

این بنا از نظر معماری و تزیینات به عمل آمده در آن و کامل بودن بنا به عنوان یک نمونه خانه مسکونی به مساحت کل 900 مترمربع و زیربنا 840 مترمربع دارای اهمیت ویژه است. ورودی این ساختمان از کوچه مشیردفتر و از طریق دالانی در پشت خانه قدکی صورت می پذیرد.

بیرونی این خانه شامل طنبی (هفت دری)، کله ای و اتاق است که در ضلع شمالی حیاط شکل گرفته است. اندرونی خانه در شمالی ترین بخش ساختمان قرار گرفته که طرفین آن را اتاق هایی در قسمت شرق و غرب و مشرف به حیاط اندرونی تشکیل داده اند. پشت بام اتاق های اندرونی به صورت مهتابی استفاده می شود.

این بخش ساختمان داراى زیرزمین نیز می باشد که اتاق های زیر طنبی برای نشیمن تابستانی و دیگر اتاق ها به صورت انباری و مطبخ در آن مورد استفاده قرار می گرفت. یکی از زیبائی های این خانه پنجره های آن می باشد که با قاب چوبی منبت کاری شده و شیشه های رنگی جذابیت خاصی به این بنا بخشیده است.

پنجره های خانه بهنام

از ویژگی های معماری این خانه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

درونگرایی خانه، حیاط خانه همانند قلب و مرکزیت آن، سلسله مراتب فرمی و فضایی (سردر، ورودی، هشتی، دالان، حیاط بیرونی، اندرونی، …)، تنوع اتاق ها (سه دری، پنج دری و گوشواره)، تجربه زیستن در سطوح مختلف ارتفاعی (زیرزمین، حیاط، بام و …)، تنوع نورها، تنوع پوشش ها (آب، درخت، گل، سبزی، انواع کف های آجری و کاهگل و …)، الگوی فضایی باز(حیاط)، نیمه باز(ایوان) و بسته(اتاقها).

اگر قصد سفر به تبریز را دارید بهتر بلیط قطار تبریز را به صورت آنلاین و از طریق مستر بلیط تهیه نمائید.

دسترسی به خانه بهنام

راه های دسترسی به خانه بهنام

برای رسیدن به خانه بهنام بادی به خیابان ارتش جنوبی و ارک جدید بروی. با استفاده از وسایل نقلیه عمومی همچنین تاکسی و اتوبوس می توانید با کمترین هزینه خود را به این قسمت برسانید. اگر قصد استفاده از مترو را دارید باید در ایستگاه ساعت از قطار پیاده شده و مسافت باقی مانده را با کمک تاکسی و یا به صورت پیاده طی کنید.

آدرس: استان آذربایجان شرقی، تبریز، نوبر، ارک جدید

شرایط بازدید از خانه بهنام

شرایط بازدید از خانه بهنام

برای بازدید از خانه بهنام باید در ساعات 10 صبح تا 2 بعد از ظهر و 16 الی 18 عصر مراجعه کنید. میزان هزینه ای که برای بازدید از این بنا باید بپردازید برابر با 4 هزار تومان گردشگران داخلی و 35 هزار تومان گردشگران خارجی می باشد.

برای خرید بلیط هواپیما می توانید از مستر بلیط کمک بگیرید و در کم ترین زمان رزرو خود را انجام دهید. اگر برای اولین بار است که می خواهید از مستر بلیط هتل تهیه کنید، رزرو هتل تبریز شامل تخفیف می شود، کافی است تا به صفحه هتل مراجعه کرده و از کد استفاده کنید.

نوشته خانه بهنام؛ معرفی+راه های دسترسی اولین بار در مجله مِستر بلیط. پدیدار شد.

برچسب ها: بدون برچسب

ثبت دیدگاه

لطفا همه ی قسمت ها را تکمیل کنید.