7-7

خانه شهریاری بهشهر کجاست؟ معرفی + راه‌های دسترسی

خانه شهریاری بهشهر

خانه شهریاری بهشهر کجاست؟ خانه های تاریخی یکی از انواع آثار تاریخی هستند، که به سبب معماری خاصشان و یا اینکه فردی که در آن زندگی می کرد به شهرت رسیده اند. این خانه های تاریخی اکثرا در بافت قدیمی شهر قرار دارند و از دوران قاجار در ایران باقی مانده اند.

این دوران، زمان گذر ایران از سنت به مدرنیته است و خانه هایی در این زمان که ساخته می شدند علاوه بر پیروی از معماری سنتی، رگه هایی از معماری غربی را نیز در خود داشتند. معماری سنتی ایران را می توان گنجینه ای سرشار از معنا و مفاهیم مفهومی با رویکرد انسانی دانست که در جهت توجه به امنیت و آرامش و آسایش سَکنه کننده گان خانه پیوند دارند.

جنبۀ جسمانی انسان شرایط مطلوب زیستی اعم از اقلیم آب و هوایی، و همچنین توجه به اقلیم و بوم یکی از مهم ترین مسائل در طراحی خانه ها در گذشته، توجه به فرم خانه و حیاط مرکزی و نوع وزش جهت باد بود که سبب تسریع جریان هوا می شد، که بخشی از تدابیر اقلیمی در معماری ایران، در هر نوع اقلیم بومی، نشان حکمت معماری بومی و به خصوص دانش معماران ایرانی در آن است.

در بناهای مسکونی در عصر قاجار، به خصوص در اواخر دورۀ قاجار، مشخصۀ برونگرایی جایگزین درونگرایی گردیده و برخی از بناهای مسکونی بیشتر تأثیری از فرهنگ و معماری غرب در جامعه ایرانی است. یکی از خانه هایی که از این دوران به جای مانده در شهرستان بهشهر است که با نام خانه شهریاری بهشهر شهرت دارد.

معرفی خانه شهریاری بهشهر

معرفی خانه شهریاری بهشهر

شهرستان بهشهر یکی از شهرهای استان مازندارن است که از قدمت تاریخی برخوردار است و در زمان صفویه شهر کنونی بهشهر به وجود آمد. در این شهرستان انواع مختلفی از آثار تاریخی را می توانید بیابید که یکی از آنها خانه شهریاری بهشهر است.

این خانه در بخش یانه‌سر، روستای یانه سر واقع شده است و تاریخ ساخت آن به دوارن قاجار بر می گردد. روستای یانه سر از جمله روستاهای قدیمی این منطقه به شمار می رود و يكی از مناطق مهم سكونت گاهی انسان در مازندران است که وجود بيشترين ميزان غار در اين منطقه این موضوع را اثبات می کند.

باستان شناسان معتقد هستند به دليل شرايط جغرافيايی يانه سر، اين منطقه بر جلگه و دشت مشرف است و بهترين شرايط برای شكار را دارد و می تواند فرضيه نخستين سكونت گاه انسان های اوليه در مازندران باشد.

خانه شهریاری در مرکز روستای یانه سر قرار دارد و در تاریخ ۱۷ اسفند ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۷۸۴۴ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. اگر دوست دارید در مورد این خانه بیشتر بدانید این مطلب از مجله مستر بلیط را دنبال کنید.

رزرو هتل در بهشهر را می توانید با کمک مستر بلیط و به صورت آنلاین در کمترین زمان ممکن انجام دهید.

درباره خانه شهریاری

این خانه را محل حکومت سردار رفیع یانه سری می دانند. محمدباقرخان سردار رفیع یانسری صاحب‌ منصب نظامی و سیاسی منطقهٔ هزارجریب و گرگان در دورهٔ قاجاریه و جنبش مشروطه بود. او بارها به حکومت استرآباد، شاهرود، بسطام و هزارجریب منصوب شد و دو بار نایب‌ الحکومهٔ استرآباد شد.

مالکان این خانه پس از لطفعلی خان سرتیپ، مرحوم غلامرضاخان شهریاری، مرحوم هوشنگ خان شهریاری، اردشیرخان شهریاری بودند و در حال حاضر این خانه متعلق به وراث شهریاری است.

معماری خانه

معماری خانه شهریاری بهشهر

خانه های دوران قاجاری از معماری ویژه ای که سبک خاصی در معماری به شمار می آمد پیروی می کردند. اکثر خانه ها در دو سته قرار می گیرند دسته اول خانه هایی که حیاط مرکزی دارند و دسته دوم خانه های هستند که شامل عمارتی می شوند که در مرکز حیاط قرار دارد.

خانه شهریاری در دسته دوم قرار می گیرد که عمارتی در وسط حیاط است. این ساختمان در دو طبقه ساخته شده است و تزئیناتی که در خانه وجود دارد شامل گچبری های بسیار زیبا می شود. سقف خانه مانند دیگر خانه های این منطقه به صورت شیروانی ساخته شده است و با تیرک های چوبی نگه داشته می شود.

درب و پنجره های خانه تماماً از چوب ایجاد شده اند. در طبقه دوم خانه می توانید ایوانی وسیع را مشاهده کنید که به وسیله دو راه پله، که در طرف آن قرار دارند، به حیاط دسترسی دارد، همچنین در ساخت آن از آجر و خشت بهره برده اند.

برای سفر به بهشهر فقط کافی است بلیط اتوبوس بهشهر را از مستر بلیط به صورت آنلاین تهیه کنید و از امتیازاتی که برای کاربران خود در نظر می گیرد بهره مند شوید.

راه های دسترسی به خانه

راه های دسترسی به خانه

برای اینکه بتوان از این بنا دیدن کرد باید به روستای یانه سر در شهرستان بهشهر رفت. این روستا در فاصله 88 کیلومتری از شهر بهشهر قرار دارد و برای رفتن به آنجا هم می توانید از خودرو شخصی و هم خودروهایی که از داخل شهر بهشهر به این منطقه می روند استفاده کنید.

بازدید از خانه شهریاری بهشهر

برای دیدن این بنا باید هزینه ای ناچیز را بپردازید و زمانی حدود یک ساعت برای این بازدید نیاز دارید. در زمان تماشای خانه می توانید از دیگر بخش های روستا نیز دیدن کنید و لحظاتی را فارغ از شلوغی و استرس بگذارنید. این اثر در تابستان 91 توسط میراث فرهنگی مورد مرمت قرار گرفته است.

نوشته خانه شهریاری بهشهر کجاست؟ معرفی + راه‌های دسترسی اولین بار در مجله مِستر بلیط. پدیدار شد.

برچسب ها: بدون برچسب

ثبت دیدگاه

لطفا همه ی قسمت ها را تکمیل کنید.