18-4

دروازه قرآن؛ معرفی+راه های دسترسی

دروازه قرآن

شیراز، مرکز استان فارس، شهری در جنوب غربی ایران است. این شهر در بخش مرکزی فارس در قسمت جنوبی کوه های زاگرس، در یک دشت وسیع با ارتفاع 1،486 متر واقع شده است که هم یک مکان تاریخی و هم یک شهر جذاب مدرن و با باغ های دل انگیز، زیارتگاه ها و مساجد است. شیراز زادگاه شاعران پارسی، سعدی و حافظ است که مقبره های هر دو به طور مرتب بازسازی شده و در حومه شمالی شهر قرار دارند.

با وجود سیل های فاجعه بار (1007، 1047هجری شمسی)، آفات، قحطی و زمین لرزه (عمدتا 1207 ، 1232 هجری شمسی)، بخش اعظمی از این شهر سالم مانده است. شیراز در دوره های سلوکی (312-1775 پیش از میلاد)، اشکانیان (247 پیش از میلاد – 224 پیش از میلاد) و ساسانیان (224-651 قبل از میلاد) از شهرهای بسیار با اهمیت بود. در اوایل قرن سیزدهم میلادی، مغولان مسجد جدید و قلعه باغ تخت را ساختند.

در سال 1387میلادی و بار دیگر در سال 1393 میلادی، تیمور فاتح ترک، شیراز را اشغال کرد، که با وجود مسجد جامعه، زیارتگاه شاه چراغ و کتابخانه بزرگ به یک مرکز اسلامی تبدیل شد که قابل رقابت با بغداد بود. پس از آن شیراز به پایتخت سلسله زند تبدیل شد، که بنیانگذار آن، کریم خان زند، شهر قدیمی را با بسیاری از بناهای زیبا زینت داد.

سفر به شیراز با وجود آثار تاریخی بسیار که در آن نهفته است می تواند بسیار حیرت انگیز و جذاب باشد. اگر قصد سفر دارید می توانید این شهر را یکی از گزینه های اصلی خود بدانید. در ادمه این بخش از مجله مستر بلیط به سراغ دروازه قرآن شیراز رفته ایم که یکی از نام آشنا ترین آثار تاریخی این شهر است.

سفر به شیراز

معرفی دروازه قرآن

دروازه قرآن دروازه ای تاریخی در شمال شیراز، است. این دروازه برای اولین بار در زمان سلطنت عضدالدوله دیلمی ساخته شد. در زمان سلسله زند، خسارات زیادی متحمل شده بود، بنابراین مرمت شد و یک اتاق کوچک در بالا به آن اضافه شد، که در آن قرآن های دست نوشته ای توسط سلطان ابراهیم بن شاهرخ گورکانی نگهداری می شدند. این قرآن ها با عنوان هفده کیلوگرم شناخته می شوند.

اعتقاد بر این بود که مسافرانی که از زیر دروازه ها عبور می کنند، هنگام شروع سفر یا وارد شدن به شیراز، از نعمت کتاب مقدس آنها برخوردار می شدند. در سفر به شیراز خرید بلیط قطار شیراز می تواند یکی از مسائلی باشد که شما با آن مواجه هستید با خرید از مستر بلیط این مشکل را برای شما به کلی برطرف می شود.

درباره دروازه قرآن

تاریخچه دروازه قرآن

زمان ساخت دروازه قرآن به دوران سلطنت آل بویه و در زمان عضدالدوله دیلمی در ایران بر می گردد. فلسفه ساخت این دروازه به این سنت مسلمانان یعنی گذر مسافران از زیر قرآن می رسد. بر اساس اعتقاد مسلمانان گذر از زیر قرآن باعث می شود در طول راه از مشکلات مصون بمانید. به همین دلیل این ساختمان را در دروازه خروجی و ورودی این شهر ساختند.

در زمان قاجاریه به علت زلزله های متعددی که آمد این دروازه دچار تخریب های بسیار شد که توسط محمد زکی خان نوری تعمیر گشت. در سال 1315 این دروازه به دستور شهردار وقت شیراز با دینامیت تخریب شد چند سال بعد به همت یکی از بازرگانان شیرازی دروازه ای جدید با فاصله کمی از دروازه تخریب شده ساخته شد بنابراین دروازه ای که در حال حاضر شما قادر به تماشای آن هستید دروازه ای که در گذشته های بسیار دور بوده است نمی باشد.

شهر شیراز در گذشته علاوه بر این دروازه دارای پنج دروازه دیگر به نام های دروازه اصفهان، دروازه سعدی، دروازه قصابخانه، دروازه کازرون، دروازه شاه داعی الی اله نیز بود که اکنون به جز دروازه قرآن هیچ کدام از دروازه های دیگر وجود ندارند.

تاریخچه دروازه قرآن

معماری دروازه قرآن

مانند بسیاری از دروازه های ایران، دروازه قرآن دارای یک طاق برجسته است که با بعضی از آیات قرآن تزئین شده است. با توجه به توصیفات دروازه قرآن در زمان کریم خان زند و تصاویر به دست آمده توسط زکی خان، به نظر می رسد در گذشته و در قسمت فوقانی دروازه اتاقی وجود داشته که با پنجره های مشبک تزئین شده بود. قرآن در اتاق كوچك بالاتر از دروازه با كارهاي ظريف مشبك بر روي پنجره هاي آن نگهداري شده است.

همچنین کاشی کاری های رنگی روی ساختار دروازه وجود دارد که آن را واقعا چشم نواز می کند. این دروازه نیز با چراغهائی تزئین شده است و به نظر می رسد اثر بصری آن در شب بر روی تماشاگر چند برابر می شود. نمای باشکوه دروازه، همه را به درک عمیق وادار می کند.

دروازه فعلی بزرگتر از دروازه قبلی است و دهانه های آن به صورت مفصل مرتب شده اند. دو ورودی کوچک در دو طرف آن ایجاد شده است و اتاق مستطیل شکل مخصوص قرآن در بالای آن قرار دارد. پیشانی ها با کاشی های هفت تنی ساخته شده اند. مواد به کار رفته در ساخت این دروازه نیز خشت و آجر می باشد.

معماری دروازه قرآن

اطراف دروازه قرآن

کمال الدین ابوالعطا یا خواجو کرمانی، متولد استان کرمان، شاعر فارسی قرن ششم و هفتم است که در شیراز درگذشت. پیکر وی در کنار دروازه دفن شده است و مقبره وی یکی از مکان هایی است که اغلب به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری شیراز مورد بازدید قرار می گیرد.

مقبره خواجو کرمانی دارای معماری بسیار دیدنی است. دو ستون در بالا و زیر این مقبره وجود دارد. هیچ اسمی روی مقبره نوشته نشده است تا بدانیم که متعلق به خواجو کرمانی است. تنها نوشته مکتوب، آیه ای از سوره الرحمن است.

در اطراف این مقبره پارک خواجوی کرمانی قرار دارد که محل خوبی برای استراحت و گذران وقت است. یکی دیگر از عناصری که با ورود به شیراز به آن می‌رسیم طاووسی است که در میدان ورودی شیراز قرار دارد و نمائی زیبا را برای بازدیدکنندگان می آفریند.

برای سفر به شیراز به راحتی نسبت به خرید بلیط اتوبوس شیراز و یا تهیه بلیط قطار از مستر بلیط اقدام نمایید.

بازدید از دروازه

بازدید از این دروازه نه نیازی به زمان خاص و نه پرداخت هزینه دارد. در هر زمانی که تمایل دارید می توانید از این اثر تاریخی دیدن کنید. دیدار از این مکان پس از تاریک شدن هوا به علت به کار رفتن چراغ های مختلف در آن می تواند جلوه ای دیگر داشته باشد.

بازدید از دروازه

راه های دسترسی به دروازه قرآن

این دروازه در قسمت شمالی شهر واقع شده است اگر سمت شمال وارد این شهر شوید اولین مکانی می باشد که می توانید مشاهده کنید و اگر از قسمت های دیگر به این مکان بروید هم توسط خودرو شخصی و هم از طریق وسایل حمل و نقل عمومی می توانید به این مکان بروید.

برای خرید بلیط هواپیما می توانید از مستر بلیط کمک بگیرید و در کم ترین زمان رزرو خود را انجام دهید. اگر برای اولین بار است که می خواهید از مستر بلیط هتل تهیه کنید، رزرو هتل شیراز شامل تخفیف می شود، کافی است تا به صفحه هتل مراجعه کرده و از کد استفاده کنید.

نوشته دروازه قرآن؛ معرفی+راه های دسترسی اولین بار در مجله مِستر بلیط. پدیدار شد.

برچسب ها: بدون برچسب

ثبت دیدگاه

لطفا همه ی قسمت ها را تکمیل کنید.