1-21

زیارتگاه پیر هریشت

زیارتگاه پیر هریشت

انواع مختلفی از گردشگری وجود دارد که از میان آنها می توان به گردشگری مذهبی اشاره کرد که هر ساله افراد زیادی به این نوع سفر می رود. در سفر مذهبی، که با نام زیارت هم شناخته می شود، افراد به قصد دیدار از اماکن مقدس راهی سفر می شوند، که از جمله این مکان ها، قدمگاه به شمار می رود. جوامع دینی و آیینی به طور معمول، اماکن مقدسی دارند که دارای مجموعه ای از نمادها، شعائر و اعمال مذهبی است. این نشانگاه های زیارتی، کارکردهای اجتماعی و فرهنگی فراوانی دارند. علل و عوامل بسیاری، افراد را به سمت این اماکن مقدس سوق می دهند که شاید انبساط خاطر از فضای معنوی، ایجاد آرامش و پالایش روحی با انجام آداب زیارت، از مهم ترین عوامل شمرده شود، اینجاست که مکان مقدس با دین و آیین، ارتباط تنگاتنگی پیدا می کند. مکان های مقدس، از دو جنبه تقدس می یابند: یا خودشان دارای ارزش وجودی اند یا به علت واقعه ای خاص مانند حضور انسانی مقدس، اعم از پیامبر، امام، امامزاده یا اولیای الهی، جنبه تقدس گرفته اند. از جمله این اماکن مقدس می توان به قدمگاه ها اشاره کرد که در دسته دوم قرار دارند. در ایران می توانید چنین مکان هایی را بیابید که یکی از آنها زیارتگاه پیر هریشت که امروزه به عنوان جاذبه گردشگری در شهرستان اردکان شناخته می شود.

معرفی زیارتگاه پیر هریشت

معرفی زیارتگاه پیر هریشت

شهرستان اردکان یکی از شهرستان های استان یزد به شمار می رود که مرکز آن شهر اردکان است. شهرستان اردکان یکی از قدیمی ترین شهرستان های استان محسوب می شود، برخی سابقه شهر اردکان را به بعد از اسلام می‌رسانند. این در حالی است که نام اردکان و ریشه آن به زبان های باستانی ایران باز می‌گردد و معنی آن سرزمین مقدس می شود. در این شهرستان می توان جاذبه های گردشگری متنوعی را یافت که یکی از آنها زیارتگاه پیر هریشت به شمار می رود. در این بخش از مجله مستر بلیط اطلاعاتی در مورد این جاذبه در اختیار شما قرار می دهیم. این مکان یکی از زیارتگاه های زرتشتیان به شمار می رود که هر ساله افراد زیادی به آنجا می روند. زرتشتيان با اعتقاد به غيبت و تجلی يكی از كنيزان يزدگرد، هر ساله هجدهم نوروز برای زيارت بدين محل می آيند و بيتوته می كنند. در قسمتی از کوه كه محل غيبت بوده، همواره آتشی روشن است. فرهنگ بهدينان واقعه تجلی این بانو و علت ساخت زیارتگاه را طی حکایتی شرح داده است. این نیایشگاه و آتشکده در ۹۰ کیلومتری غرب یزد، در پانزده کیلومتری شهر اردکان، در دامنه کوه‌های کم‌ ارتفاع و بدون پوشش گیاهی واقع شده ‌است.

ساختار و معماری زیارتگاه

زیارتگاه پیر هریشت در بالای کوه قرار دارد، به همین خاطر باید از چند بالا رفت تا به در ورودی آن رسید. در داخل زیارتگاه، اتاقی دیده می ‌شود که محل روشن کردن آتش به شمار می رود و اطراف آن نیز سکو هایی برای نشستن و استراحت زائران پیر هریشت تعبیه شده است. تزئینات این اتاق شامل تابلو هایی خطی و گل‌ های زیبا و شاداب می شود که منظره ای زیبا را به وجود آورده است. علاوه بر این در این زیارتگاه، یک پستو هم ساخته شده که محل ناپدید شدن گوهربانو است و آتشی همیشه روشن، فضای آن را روحانی و با نشاط ساخته است. زیارت این مکان آداب خاص دارد که پوشیدن روسری و کلاه در بدو ورود و شستن دست و صورت با آب پاکیزه‌ سرویس بهداشتی آتشکده از آن جمله هستند. در پایین این کوه، نیز ساختمان‌ هایی به چشم می خورند که با ‌عنوان «خیله» شناخته می شوند و توسط خیراندیشان برای اسکان زائرین ساخته شده تا بتوانند خستگی راه دور را به در کرده و کمی استراحت نمایند.

راه های دسترسی به زیارتگاه

راه های دسترسی به زیارتگاه

برای دیدار از این زیارتگاه باید در ابتدا راهی شهر اردکان شوید و سپس از آنجا به این زیارتگاه بروید. برای رفتن به اردکان می توانید از وسایل نقلیه مختلفی استفاده کنید که قطار یکی از آنها محسوب می شود. با خرید بلیط قطار اردکان به راحتی می توانید سفری به این شهر داشته باشید.

بازدید از زیارتگاه پیر هریشت

برای دیدار از این شرایط خاصی وجود ندارد ولی اگر دوست دارید که از مراسمات زرتشتیان دیدن کنید باید در روز هجدم نوروز به آنجا بروید. مستر بلیط از این مکان به عنوان یکی از پیشنهادات ویژه اش یاد می کند.

نوشته زیارتگاه پیر هریشت اولین بار در مجله مِستر بلیط. پدیدار شد.

برچسب ها: بدون برچسب

ثبت دیدگاه

لطفا همه ی قسمت ها را تکمیل کنید.