6-32

عمارت شهربانی ارومیه؛ تاریخچه+راه های دسترسی

عمارت شهربانی ارومیه

ساختمان شهربانی ارومیه که امروزه آن را با نام موزه مردم شناسی می شناسند در میدان انقلاب قرار دارد که اطراف آن را ساختمان هایی را محاصره کرده اند، اما باز هم در میان آن ها می درخشد و چشمان هر گردشگری را به سمت خود جذب می کند. در مجله مستر بلیط می توانید تمامی اطلاعاتی را که در مورد این عمارت نیاز دارید به دست بیاورید.

ساختمان شهربانی ارومیه

تاریخچه عمارت شهربانی ارومیه

با پیروزی مشروطیت در سال ۱۲۸۵ شمسی، مشکلات متعددی در اداره امور شهرها در زمینه هایی مانند بهداشت وجود داشت به همین دلیل نمایندگان مجلس درصدد تدوین قانونی برای اداره امور شهرها برآمدند. که این موضوع به تدوین اولین قانون شهرداری‌ها با عنوان «قانون بلدیه» در تاریخ ۱۹ خرداد ۱۲۸۶ شمسی انجامید. این قانون در ۱۰۸ ماده به تصویب نمایندگان مجلس رسید.

هدف از تاسیس بلدیه در این قانون، تامین منافع شهرها و رفع نیازهای شهرنشینان اعلام شد. در این قانون تشکیل انجمن بلدلیه انجام شهر، پیش بینی شده بود که اعضای آن را مردم انتخاب می کردند.

با روی کار آمدن رضا شاه، تمرکز گرایی دولت با شدت بیشتری دنبال شد و از همین رو دولت در ۳۰ اردیبهشت ۱۳۰۹ قانون جدیدی برای تشکیلات بلدیه تصویب کرد. این قانون به منظور رفع مشکلات مالی دولت در زمینه امور شهری تدوین شده بود. وزارت داخله کشور از میان برگزیدگان مردم تعدادی را به عنوان اعضای انجمن بلدیه انتخاب می کرد.

در زمان محمدرضا شاه همچنان روال کار شهرداری تا ۱۳۲۸ به همان شکل ادامه یافت. به دلیل مشکلاتی که در سطح شهرها وجود داشت و اینکه مردم نقش زیادی در امور شهری نداشتند دولت تصمیم گرفت مجدداً انجمن های شهری را فعال کند ولیکن به تشکیل انجمن های شهری با یک دیدگاه قدرت گرایانه و از بالا نگاه می شد ولی در عین حال تصمیم داشتند قدرت در دست دولت باقی بماند. تا زمان رضاشاه شهرداری ها با نام بلدیه خوانده می شدند ولی در این زمان بود که این نام به شهرداری تغییر پیدا کرد.

تاریخچه شهرداری

درباره عمارت شهربانی ارومیه

ارومیه به عنوان یکی از کلان شهرهای بزرگ ایران به شمار می رود که قدمت آن به بیش از سه هزار سال قبل باز می گردد. ارومیه را به عنوان اولین شهری که دارای بیمارستان نوین و پیشرفته بود می شناسند، همچنین اولین مدرسه نوین را در این شهر احداث نمودند. ارومیه به دلیل اینکه داری آب و هوایی مناسب است بدون شک یکی از بهترین مقاصد گردشگری برای مسافران داخلی و خارجی به شمار می ورد.

این شهر به دلیل اینکه در زمان های گذشته از لحاظ تجارت ما بین چهار راه قفقاز، میان رودان و آسیای صغیر قرار داشته از اوضاع خوبی برخوردار بوده و اهمیت زیادی برای پادشاهان داشته است، به همین علت بناهای تاریخی بیشماری را می توان در این شهر مشاهده نمود که به جاذبه هایی ارزنده تبدیل شده اند.

یکی از این بنا ها عمارت شهربانی سابق می باشد که امروزه به موزه مردم شناسی تبدیل شده و یکی از شاخص ترین و ارزنده ترین بناهای تاریخی ارومیه به شمار می رود. ساختمان های دادگستری، شهرداری، ستاد لشگر و میدان زیبایی که در کنار این عمارت قرار دارند محوطه آن قسمت را تبدیل به مجموعه ای بی نظیر کرده اند.

درباره عمارت شهربانی ارومیه

تاریخچه عمارت شهربانی ارومیه

در زمان حکومت پهلویان بناهای ارزشمندی ساخته شده است که یکی از آن ها عمارت شهربانی می باشد و به دستور رضا شاه در سال 1307 بنای آن را نهاده اند که در میدان توپخانه ساخت این بنا را شروع کرده بودند. از این ساختمان برای کارهای نظامی و اداری استفاده می کردند، با توجه به تلاش های روز افزونی که انجام می دادند سرانجام در سال 1310 کار ساخت و ساز بنا را به اتمام رساندند و معماری باشکوهی از مهندسان چیره دست آن زمان بر جای مانده است.

طی تحقیقاتی که انجام گرفته است مشخص شد رضاشاه شخصا دستور ساخت و احداث بناهای اطراف میدان ایالت را در سال 1307 داده است. زمان ساخت بنای شهربانی دو سال بعد از ساختمان شهرداری یعنی حدوداً سال 1309 هجری شمسی انجام شد. طراحی بناهای شخرداری و شهربانی توسط طراحان آلمانی انجام گرفت و توسط معماری بنام مشهدی محمد حسین معمار معروف به ملا اوستا ساخت این طرح انجام شد.

مهشدی محمد حسن معمار معروف به ملا اوستا یکی از معماران چیره دست آن زمان محسوب می شده است که کلیه مهارت های خود را به صورت تجربی به دست آورده بود. این فرد یکی از افراد اصلی در شکل گیری فضای شهری ارومیه بوده است. در زمان جنگ جهانی این بنا به شدت آسیب دید که توسط دو معمار چیره دست دسگر بازسازی و مرمت شد. این دو معمار اوستا مجبور و دیگری یک استاد کار ارمنی بوده اند.

در سال 1379 ساختمان شهربانی در فهرست آثار ملی به ثبت رسید و با توجه به تخریب هایی که درون آن رخ داده بود در سال 1385 شروع به مرمت و نوسازی بنا کردند. رفته رفته بعد از گذشت چندی در سال 1392 این عمارت را به دستور سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تبدیل به موزه مردم شناسی کردند و اسم آن به موزه بزرگ مردم شناسی ارومیه تغییر پیدا کرد.

تاریخچه عمارت شهربانی ارومیه

نقشه عمارت شهربانی ارومیه

با توجه به زیبایی منحصر به فردی که از ساختمان شهربانی دیده می شود می توان گفت طراحان معماری در آن زمان با استفاده ترکیبی از معماری سبک ایرانی و غربی نمای آن را شبیه به عقاب طراحی نمودند به عقیده کسی که این بنا را ساخته است شکل آن ربط به کاربری آن داشته است.

مصالح عمده ای را که برای ساخت این ساختمان به کار برده اند بیشتر آجر، چوب و سنگ می باشد. عمارت شهربانی را در یک طبقه همکف و زیر زمین و طبقه اول طراحی کرده اند، همچنین دو در ورودی را می توان در سمت غربی و شرقی آن مشاهده نمود که هر کدام از آن ها یک ورودی فرعی داشته، ورودی اصلی این ساختمان را ستون ها و بالکن های بی نظیری مزین کرده است که توجه هر توریستی را به سوی خود جلب می کند.

هنگامی که وارد بنا می شوید فضاهای مختلفی را مشاهده خواهید کرد که همگی به وسیله یک راهرو به هم وصل می شوند. به طور کلی می توان گفت طرح کلی بنا را به صورت مدور ساخته اند به نحوی که اگر از بالا آن را مشاهده کنید درب ورودی آن در مرکز بنا قرار دارد و دو طرف عمارت را مانند بال پرنده خواهید دید.

همان طور که گفته شد امروزه از این بنا به عنوان موزه استفاده می کنند و ابزار آلاتی را در آن می توان دید که سبک زندگی مردمان ارومیه را به نمایش می گذارد و صنایع دستی معروف این شهر را هم در داخل موزه می توان مشاهده کرد. در قسمتی از موزه وسایل های قدیمی کشاورزی مثل داس، گاوآهن، خنجر و… قابل مشاهده است.

نقشه و معرفی بخش های مختلف عمارت شهربانی ارومیه

در سمتی دیگر از موزه مجسمه چوپانی را ساخته اند که لباسی به اسم کپنگ را بر تن دارد که آن را با استفاده از موی بز و پشم گوسفند برای جلوگیری از سرما می بافتند. در سمتی دیگر از ساختمان موزه می توان زنانی را مشاهده کرد که دستار در دست دارند و گندم ها را به بلغور تبدیل می کنند، همچنین ابزارهای قدیمی کره گیر را در معرض دید قرار داده اند. بازی هایی قدیمی را که بچه ها انجام می دادند مثل بش داس، جورابین و داما را هم به نمایش گذاشته اند.

در اتاقی دیگر اسلحه های قدیمی مثل تپانچه های روسی و آمریکایی را قرار داده اند و در سمتی دیگر هم عکس ها و دوربین های قدیمی را می توان مشاهده نمود. به طبقه اول که می رسید می توانید انواع ساعت ها، فانوس ها، چرتکه ها، قرآن های قدیمی و انواع ترازوهای قدیمی را ببینید. زمانی که تصمیم گرفتید راهی ارومیه شوید می توانید با مراجعه به سایت اینترنتی مستر بلیط اقدام به خرید بلیط هواپیما ارومیه نمایید و سفری خاطره انگیز را برای خود رقم بزنید.

موزه عمارت شهربانی

شرایط بازدید از عمارت شهربانی ارومیه

ساختمان شهربانی ارومیه با توجه به محل قرار گیری که یکی از نقاط مرکزی به شمار می رود یکی از پر رفت و آمد ترین مکان ها را در کنار خود دارد به همین علت می تواند جایی مناسب برای گردشگران و توریست ها باشد، برای رفتن به موزه ها معمولا شرایط و قوانینی را وضع نموده اند که شما هنگام راهی شدن به آن جا باید هزینه ای را بابت بازدید از اشیاهای داخل موزه بپردازید و در طول گردشگری خود از خوردن در این مکان بپرهیزید.

شرایط بازدید از عمارت شهربانی ارومیه

آدرس و راه های دسترسی به عمارت شهربانی ارومیه

اگر از افرادی هستید که به دیدن بناهای تاریخی علاقه دارید می توانید بازدید از این عمارت را در نظر داشته باشید. برای رفتن به این مکان می توانید از ماشین های شخصی خود استفاده نمایید بدین ترتیب زمانی که وارد شهر ارومیه می شوید باید به دنبال پیدا کردن خیابان امام خمینی باشید در این خیابان میدان ایالت را مشاهده خواهید کرد که بنای باستانی و ارزشمند شهربانی در آن جا قرار دارد. اگر هم هنگام سفر از وسایل حمل و نقل عمومی راهی ارومیه شده اید می توانید با استفاده از تاکسی های مسیری و یا اتوبوس ها خود را به ساختمان شهربانی برسانید.

برای خرید بلیط قطار می توانید از مستر بلیط کمک بگیرید و در کم ترین زمان رزرو خود را انجام دهید. اگر برای اولین بار است که می خواهید از مستر بلیط هتل تهیه کنید، رزرو هتل ارومیه شامل تخفیف می شود، کافی است تا به صفحه هتل مراجعه کرده و از کد استفاده کنید.

نوشته عمارت شهربانی ارومیه؛ تاریخچه+راه های دسترسی اولین بار در مجله مِستر بلیط. پدیدار شد.

برچسب ها: بدون برچسب

ثبت دیدگاه

لطفا همه ی قسمت ها را تکمیل کنید.