6o

فرودگاه بین المللی شهید باکری ارومیه کجاست؟ تاریخچه + راه‌های ارتباطی

فرودگاه بین المللی شهید باکری ارومیه

فرودگاه بین المللی شهید باکری ارومیه کجاست؟ شهر ارومیه از شهر های زیبا و با طبیعت فوق العاده در شمال غربی ایران است. ارومیه یکی از کلان شهرهای ایران در قسمت غرب کشور است. این شهر با داشتن سوغاتی های متنوع و جاذبه های گردشگری بسیار می تواند پذیرای شما در فصول گرم سال باشد. وجود دریاچه ارومیه این شهر را تبدیل به یک از جذاب ترین مناطق گردشگری ایران کرده است.

از سوغاتی های این استان می توان نقل بیدمشک، حلوای گردو، حلوای هویج، عرق بیدمشک و عرق بادرنجبویه را نام برد. آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری این استان شامل مسجد جامع ارومیه، سه گنبد، یخچال دوقوزپله (9 پله)، کلیسای حضرت مریم (ننه مریم)، بازار سنتی و دریاچه مارمیشو می باشد.

شهر ارومیه دارای امکانات رفاهی متنوعی است. از جمله این امکانات فرودگاه بین المللی آن است. یکی از بهترین روش های سفر به ارومیه سفر هوائی می باشد. برای خرید بلیط هواپیما فقط کافی است سری به مستر بلیط بزنید و تجربه خرید آسان داشته باشید. در ادامه این مطلب شرح کاملی در مورد امکانات و تاریخچه فرودگاه بین المللی شهید باکری ارومیه برای شما ارائه می دهیم.

فرودگاه بین المللی شهید باکری ارومیه

درباره فرودگاه بین المللی ارومیه

فرودگاه ارومیه یکی از مهم ترین و استراتژیک ترین فرودگاه‌های کشور محسوب می شود. ساخت آن در سال 1342 و با 342 هکتار آغاز شد و در سال 1345 پایان یافت که در همین سال به بهره برداری نیز رسید. این فرودگاه در قسمت شمالی و در 15 کیلومتری شهر واقع شده است. ارتفاع آن از سطح دریا برابر با 1324 متر می باشد. کد ایکائو (سازمان بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی) این فرودگاه OITR و کد یاتا (انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی) آن OMH می باشد.

استان آذربایجان غربی با سه کشور همسایه می باشد که این ویژگی باعث شده است که فرودگاه ارومیه جزو اصلی ترین فرودگاه های ایران و مرز هوائی محسوب شود. این فرودگاه قابلیت پذیرش انواع هواپیماهای غول پیکر، هواپیماهای متوسط، هواپیماهای بدنه باریک و هلی کوپتر را دارد. بزرگترین و وسیع ترین هواپیمائی که این در فرودگاه ارومیه می تواند فرود بیاید هواپیمای B747 SP می باشد. این هواپیما دارای 380 عدد صندلی می باشد. هواپیمای B747 SP یکی از غول پیکر ترین هواپیما های جهان به حساب می آید.

طول باند فرودگاه 3250 متر با عرض 45 متر که مجهز به چراغ های آستانه و کنار باند است. این باند مجهز به سیستم ILS همراه با 900 متر چراغ نشان دهنده مسیر باند می باشد. ILS سیستمی برای بالا بردن امنیت فرود هواپیما است. محدوده کنترل پروازی آن به شعاع 40 کیلومتر است. برج مراقبت پرواز مجهز به دستگاه AMD است که با کمک آن کلیه حرکات هواپیما تحت نظر می باشد. این دستگاه اطلاعات خود را از رادار هائی که در قسمت شمال غرب قرار دارند دریافت می کند.

فرودگاه ارومیه دارای دو ترمینال داخلی و خارجی به ترتیب به مساحت 4200 متر مربع و 4400 متر مربع می باشد. هر دو ترمینال دارای امکانات ویژه و کاملی هستند. از طرح های توسعه ای که در این فرودگاه انجام شده است، که می توان از میان این پروژه‌ها، توسعه و بهسازی سالن پروازهای خارجی، احداث مسجد پیشرفته فرودگاه ارومیه، احداث ساختمان جدید ایمنی زمینی، احداث محوطه ایمنی زمینی جدید را نام برد. طرح های در حال تاسیسی نیز وجود دارد که شامل بهسازی سالن پروازهای داخلی، احداث پارکینگ طبقاتی، احداث جایگاه پمپ بنزین، CNG و خدمات خودرویی است.

در حال حاضر نزدیک به ۳۰ هزار مسافر تنها در ترمینال داخلی این فرودگاه تردد می نمایند. طبق آمار در سال 2018 میلادی نزدیک به 369،136 نفر این فرودگاه را برای مسافرت انتخاب کرده اند. این فرودگاه با این میزان تردد در رده 18 در ایران قرار دارد. در سال 2016 میلادی ۲،۶۶۳،۹۶۰ کیلوگرم بار از طریق این فرودگاه جا به جا شده است.

فرودگاه بین المللی شهید باکری ارومیه کجاست؟

سیستم های ارتباطی این فرودگاه شامل سیستم‌های ارتباط برج با خلبانان تحت فرکانس‌های خاص، سیستم ارتباطی گراند برای هدایت زمینی هواپیما، سیستم ATIS که به طور خودکار اطلاعات هواشناسی را برای خلبان پخش می‌کند و سیستم‌های اینترنت، اینترانت و شبکه دولت می باشد. از سیستم‌های بازرسی مجهز به دستگاه‌های X ray و Gat way به ترتیب برای بازرسی بار و مسافر استفاده می‌کنند.

شرکت های هواپیمائی مختلفی از جمله شرکت هواپیمایی آتا، شرکت هواپیمائی ایران ایر، شرکت هواپیمائی آسمان، شرکت هواپیمائی آتا، شرکت هواپیمائی ساها و شرکت هواپیمائی قشم که شرکت های داخلی هستند در این فرودگاه فعالیت دارند. شرکت های هواپیمائی ترکیه‌ای اطلس گلوبال و پگاسوس نیز در این فرودگاه پروازهائی دارند.

الویت های سرمایه گذاری در این فرودگاه در حال حاضر مربوط به احداث ترمینال پروازهای خارجی- حج، پارکینگ طبقاتی، جایگاه پمپ بنزین و CNG و خدمات خودرویی، جایگاه تشریفات CIP، کارگو ترمینال، مجتمع تفریحی و تجاری و هتل فرودگاهی می باشد.

تاریخچه فرودگاه بین المللی ارومیه

تصمیم برای ساخت این فرودگاه را در سال 1309 انجام گرفت. که دولت برای ساخت آن ۹۲۱۶۰ متر مربع زمین به قیمت 1800 تومان خریداری کرد. که آن ها را برای ساخت فرودگاه به وزرات جنگ سپرد. اراضی آغداش از آقای دیلقمانی، زمین های اسکندر خان، لازار و قشه از اسحاق مسیحی در یورتشاه، زمین های شمعون زرد در روستای کمال آباد، باغچه پتروس در محله عسکر خان، باغ کروم، زمین‌های تازه کند و اردشاه زمین هائی بودند که در آن زمان برای ساخت فرودگاه خریداری شدند. با این وجود شروع ساخت فرودگاه ارومیه سال ها بعد انجام شد. فرودگاه ارومیه در سال ۱۳۴۲ ساخته شد و سه سال بعد از آن در سال ۱۳۴۵ به بهره ‌برداری رسید.

تاریخچه فرودگاه بین المللی ارومیه

مسیرهای پروازی فرودگاه

فرودگاه ارومیه مسیرهای پروازی مختلفی هم در داخل کشور و هم به خارج از کشور دارد. این مسیر ها شامل شهرهای مختلفی در ایران همچون تهران و مشهد، شیراز است. شهرهای خارجی که از طریق این فرودگاه می توان به آن ها سفر کرد جده، مدینه، آدانا، استانبول و بغداد هستند.

فرودگاه بین المللی ملک عبدالعزیز جده (فصلی)، فرودگاه بین المللی شاهزاده محمد بن عبدالعزیز مدینه (فصلی)، فرودگاه بین المللی آدانا (فصلی)، فرودگاه جدید استانبول و فرودگاه بین المللی بغداد از جمله مقاصد خارجی این فرودگاه می باشد.

فرودگاه بین‌المللی مهرآباد، فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد مشهد و فرودگاه بین المللی شهید دستغیب شیراز از جمله فرودگاه های داخلی است که با آنها مراوده دارد.

به علت عدم وجود مسافر برای شهرهای دیگر این فرودگاه تنها پرواز های داخلی برای مشهد و تهران دارد که در فصل تابستان به علت افزایش درخواست برای اصفهان و شیراز، برای این شهرها نیز پروازهائی اضافه می شود. پرواز های چارتر نیز در نوروز برای شهر های مختلف ترکیه و کیش ایجاد می شود.

امکانات رفاهی فرودگاه بین المللی ارومیه

امکانات رفاهی این فرودگاه شامل غرفه‌های تجاری، شعبات بانک‌ها، رستوران و بوفه می شود. غرفه های تجاری این فرودگاه شامل کافی شاپ و بوفه ها و مغازه های سوغاتی می باشد. برای خرید انواع نوشیدنی و قهوه و خوراکی های مختلف می توانید به این مراکز مراجعه کنید. فروشگاه‌هائی نیز برای خرید سوغاتی های شهر ارومیه در فرودگاه وجود دارد که مسافران برای خرید سوغاتی می توانند از آن ها استفاده کنند.

برای رفاه حال مسافران چندین شعبه از بانک های مختلف و همینطور دستگاه های خود پرداز برای برداشت وجه نقد وجود دارد. این دستگاه ها و شعب هم در قسمت سالن عمومی فرودگاه و هم در سالن ترانزیت ایجاد شده است. اگر نیاز به خوردن غذا داشته باشید می توانید در سالن عمومی آن اقدام به خرید غذا نمائید. همچنین در سالن ترانزیت نیز بوفه ای جهت خرید این اقلام خوراکی تعبیه شده است که این موضوع برای آسایش بیشتر مسافران می باشد.

یکی دیگر از امکانات رفاهی فرودگاه ارومیه پارکینگ آن می باشد. برای افرادی که تصمیم دارند خودرو خود را تا زمان بازگشت در فرودگاه قرار دهند پارکینگ مسقفی در ظلع غربی ایجاد شده است. برای افرادی که ترجیح می دهند با خودرو شخصی به فرودگاه بیایند این گزینه در نظر گرفته شده است که همراهان مسافران نیز می توانند از آن استفاده کنند. در رو به روی ترمینال فضای سبز بزرگی برای استفاده مسافران به وجود آمده است.

فرودگاه بین المللی شهید باکری ارومیه

واحدهای ارائه دهنده خدمات

واحد های محتلفی در سطح فرودگاه آماده ارائه خدمات مختلفی به مسافران می باشند. این خدمات شامل بوفه، فست فود، راهنمای مسافر، خدمات بانکی، چرخ دستی جهت حمل بار مسافر، خدمات به افراد توان یاب، خدمات اورژانس، خدمات تاکسی بین شهری، تاکسی شهری، نمازخانه، دسترسی به اینترنت و دفاتر شرکت های هواپیمائی است. برای استفاده از هر یک از این خدمات فقط کافی است به بخش مربوط به همان قسمت مراجعه کنید.

مسافران برای حمل بار می توانند از چرخ های دستی استفاده نمایند که این موضوع کار آنها را راحت می کند. در صورتی که مسافری دچار مشکل و یا بیماری شود می تواند از خدمات اورژانس واقع در فرودگاه استفاده کند.

اگر مسافری نیاز به خرید بلیط هواپیما داشته باشد می تواند از دفاتر شرکت های هواپیمائی مستقر در این فرودگاه استفاده کند. مسافرانی که مدت زمان زیادی را باید منتظر بمانند برای خواندن نماز و یا استراحت می توانند از نماز خانه استفاده کنند. یکی دیگر از خدماتی که می توانید دریافت کنید اینترنت می باشد.

ترمینال های فرودگاه ارومیه

فرودگاه ارومیه دارای دو ترمینال پرواز های داخلی و خارجی است. هر دو ترمینال این فرودگاه دارای دستگاه های گشت بار و مسافر هستند. تجهیزات پیشرفته ای جهت انجام امور بازرسی در گیت ها استفاده می شود. از ترمینال داخلی برای پرواز های داخلی استفاده می شود. پرواز های خارجی نیز از طریق ترمینال پرواز های خارجی انجام می شود. ساخت ترمینال سه این فرودگاه جزو طرح های در دست احداث می باشد.

خدمات هوائی فرودگاه بین المللی شهید باکری ارومیه

فرودگاه ارومیه خدمات هوائی مختلفی را ارائه می‌دهد. از جمله این خدمات ارائه خدمات ترافيك هوائي، ارائه و راهبري زيرساخت هاي مرتبط سامانه پذيرش مسافر، ارائه محل استقرار و زيرساخت‌هاي فرودگاهي، صدور مجوز تردد دسترسي و اعلان پرواز می باشد.

فرودگاه خوی

دسترسی به فرودگاه

راه های ارتباطی مختلفی از این فرودگاه به سمت شهر و بر عکس وجود دارد. مسافران برای رفتن به شهر از این فرودگاه و یا برعکس می‌توانند هم از تاکسی و هم از اتوبوس استفاده کنند.

تاکسی های بی سیم در این فرودگاه وجود دارد که در ساعات پرواز و به صورت شبانه روزی آماده خدمت رسانی به مسافرین هستند. برای استفاده از این تاکسی ها فقط کافی است که 133 را شماره گیری کنید تا بتوانید از خدمات آن‌ها استفاده کنید.

مسافرانی که ترجیح می دهند از اتوبوس جهت رفتن به شهر استفاده کنند می توانند از اتوبوس هائی که در سطح فرودگاه هستند استفاده نمایند. مسیر این اتوبوس ها از فرودگاه به سمت مرکز شهر یعنی خیابان عطائی و بلعکس می باشد. استفاده از اتوبوس هزینه خیلی کمتری نسبت به تاکسی دارد. به همین دلیل بسیاری از مسافران ترجیح می دهند برای رفت و آمد از این وسیله نقلیه استفاده نمایند.

فرودگاه‌های اقماری فرودگاه بین المللی شهید باکری ارومیه

استان آذربایجان غربی علاوه بر فرودگاه بین المللی ارومیه دارای دو فرودگاه دیگر است. فرودگاه خوی و فرودگاه ماکو دو فرودگاه دیگر این استان می باشند. برای آشنائی بیشتر شما اطلاعاتی چند در مورد این فرودگاه برای شما ارائه می دهیم.

فرودگاه خوی

شهر خوی یکی از بزرگترین شهرهای استان آذربایجان غربی می باشد. این شهر در قسمت شمال شرقی استان واقع شده است و دارای تمدنی کهن و قدیمی است. فرودگاه ماکو در 25 کیلومتری از شهر و در ارتفاع 1213 متری از سطح دریا قرار گرفته است. این فرودگاه دارای یک باند پروازی به طول 2،801 متری است که ظرفیت پذیرش هواپیماهای سبک و متوسط را دارد. در سال ۲۰۱۶ میلادی ۱۶۶ نشست و برخاست هواپیما در این فرودگاه انجام شد که طی این پروازها ۱۰٬۳۷۲ نفر مسافر و ۷۶٬۵۲۸ کیلوگرم بار جا به جا شدند.

فرودگاه ماکو

فرودگاه ماکو

ماکو یکی از شهر های مرزی ایران و در نزدیکی مرز ایران و ترکیه قرار گرفته است. این شهر از لحاظ استراتژیک دارای موقعیت مهمی می باشد. ماکو مانند دیگر شهر های استان دارای آب و هوائی معتدل و سرد می‌باشد. فرودگاه ماکو در فاصله 40 متری از شهر قرار گرفته است. از این فرودگاه تنها برای شهر تهران پرواز بر قرار است.

راه‌های ارتباطی با فرودگاه بین المللی شهید باکری ارومیه

تلفن پاسخگویی شبانه روزی 199
تلفنخانه 32777766- 044
مدیر ترمینال 2232
اطلاعات پرواز 2220
تحویل بار شرکت هما 2256
دفتر شرکت آتا 2344
دفتر شرکت آسمان 2237

در صورتی که به فرودگاه بین المللی شهید باکری ارومیه مراجعه کرده اید می توانید نظرتان را در این باره در بخش دیدگاه ها با ما به اشتراک بگذارید.

نوشته فرودگاه بین المللی شهید باکری ارومیه کجاست؟ تاریخچه + راه‌های ارتباطی اولین بار در مجله مِستر بلیط. پدیدار شد.

برچسب ها: بدون برچسب

ثبت دیدگاه

لطفا همه ی قسمت ها را تکمیل کنید.