1bj

فرودگاه بین المللی شهید کاوه بیرجند کجاست؟ معرفی + راه‌های ارتباطی

مهرآباد تهران

فرودگاه بین المللی شهید کاوه بیرجند کجاست؟ بیرجند مرکز استان خراسان جنوبی و شهری در شرق ایران است. اولین شهری در ایران به شمار می رود که آب لوله کشی داشته است. این شهر یکی از شهر های تاریخی ایران می باشد.

بیرجند قدمتی چند هزار ساله دارد. این شهر دارای آب و هوائی نیمه بیابانی است و زمستان هائی سرد و تابستان هائی گرم دارد. گویش مردم بیرجند فارسی نو و نزدیک ترین زبان به فارسی کهن می باشد.

این شهر دارای آثار تاریخی فروانی است که از آنها می توان به قلعه بابوک روستای ابراهیم آباد، آب انبارها، آرامگاه حکیم نزاری، عمارت اکبریه که در میراث جهانی یونسکو ثبت شده است، یخدان رحیم آباد و باغ رحیم آباد اشاره کرد.

از خوراکی های شهر عناب، زعفران و زرشک و صنایع دستی آن پلاس بافی و رودوزی می باشد. وجود آثار تاریخی در این شهر آن را تبدیل به یکی از مقاصد گردشگری کرده است. بهترین زمان به برای سفر به بیرجند فصل بهار و پائیز است.

برای سفر به بیرجند می توانید از اتوبوس، هواپیما و قطار استفاده کنید. برای خرید بلیط نیازی به راه های دشوار نیست تنها با یک کلیک و با استفاده از سایت مستر بلیط می‌توانید این کار را انجام دهید. در ادامه این مطلب به معرفی فرودگاه بین المللی شهید کاوه بیرجند می پردازیم.

فرودگاه بین المللی شهید کاوه بیرجند کجاست؟

تاریخچه فرودگاه بین المللی شهید کاوه بیرجند

فرودگاه بین المللی شهید کاوه بیرجند از قدیمی ترین فرودگاه های ایران و چهارمین فرودگاهی است که در کشور تاسیس شد. این فرودگاه در سال 1315 در زمینی به مساحت 4 کیلومتر مربع احداث شد.

به علت موقعیت استراتژیک بیرجند و نزدیکی مرز ایران در شرق و همچنین فعالیت کنسولگری های انگلیس و روسیه در این شهر، چهارمین فرودگاه کشور در سال ۱۳۱۲ پس از فرودگاه‌های مسجد سلیمان، قلعه‌مرغی و بوشهر در این شهر ساخته شد.

این فرودگاه از یک ساختمان با دو اتاق تشکیل می شده است. در سال 1327 و در زمان تاسیس سازمان هواپیمائی کشور این مکان به این سازمان تحویل داده شد.

در این زمان بود که باند پروازی برای این فرودگاه از شرق به غرب به طول 1000 متر و عرض 45 متر کشیده شد و یک دستگاه دستگاه بیکن NDB (دستگاه رادیوئی برای پشتیبانی از هواپیما در مسیر های هوائی) نیز نصب گردید.

در سال های 1336 تا 1337 تجهیزات و ساختمان های دیگری به این فرودگاه اضافه شد. این تجهیزات و ساختمان ها شامل چهار دستگاه ساختمان جهت تاسیسات فنی شامل موتورخانه، سالن بیکن، انبار و پایلت (مرکزی برای آموزش خلبان ها)، سه دستگاه مولد برق 5 کیلو واتی و یک دستگاه بیکن (شامل دو قسمت فرستنده) و نصب آنتن (دکل) 210 فوتی به منظور راهنمایی و هدایت هواپیماها می شدند.

تا سال 1344 از همین باند و تجهیزات برای فرودگاه استفاده می‌شد و هواپیما های سبک در آن رفت و آمد می کردند. در این سال دولت وقت به فکر ارتقاء این تجهیزات و باند پرواز افتاد بنابراین یک باند پرواز دیگر به طول 2200 متر در امتداد باند قبلی کشیده شد.

که قسمتی از آن آسفالت و قسمتی شنی بود. طی سال های بعد به مرور این فرودگاه پیشرفته تر و با تجهیزات روز مجهز شد. از تجهیزات این فرودگاه می توان به سيستم سوئچينگ، RCAG، بی سيم های AM و FM، خطوط مخابراتی (ماكرويو، هات لاين، تلفن، فاكس)، تلكس، فرستنده ها و گیرنده ها، سانترال تلفن و ATIS اشاره کرد.

فرودگاه بین المللی شهید کاوه بیرجند

درباره فرودگاه بین المللی شهید کاوه بیرجند

فرودگاه بین المللی شهید کاوه بیرجند در قسمت شمالی شهر بیرجند بنا نهاده شده است و ارتفاع آن از سطح دریا برابر با 1509 متر و نوع عمومی می باشد. کد یاتا و ایکائو آن به ترتیب XBJ و OIMB است. در سال 2016 این فرودگاه 1،205 نشست و برخواست داشته و 117،208 مسافر و ۱،۰۲۸،۹۴۲ کیلوگرم بار جا به جا کرده است.

هواپیماهائی که اینک می توانند در باند این فرودگاه حرکت کنند هواپیماهای فوکر 100، بوئینگ 727، MD83، و همچنین هواپیماهای بدنه وسیع از نوع ایرباس 300 هستند.

مساحت فرودگاه 600 هکتار و دارای یک ترمینال داخلی است که کلیه پرواز ها از این قسمت انجام می شود. همچنین این فرودگاه دارای دو باند پرواز که یکی به طول 2،162 و عرض 45 متر و باند دیگر به طول 4،000 متر و عرض 60 متر می‌باشد.

در حال حاضر 15 پرواز در هفته از این فرودگاه انجام می گیرد. در سال 1389 اولین پرواز از فرودگاه بیرجند به مقصد دمشق انجام شد. این فرودگاه در رده بیست و هفتم فرودگاه های پرتردد در ایران قرار دارد.

پروژه های توسعه‌ای فرودگاه بین المللی بیرجند

توسعه های عمرانی زیادی در سال های اخیر در این فرودگاه انجام شده است که شامل توسعه عوامل پروازی، ترمینال و محوطه سازی سایت جدید، ساختمان ایمنی زمینی و پلیس فرودگاه می باشد.

با اجرای این طرح ها فضای ترمینال فرودگاهی از 1300 مترمربع به 3000 مترمربع افزایش یافته است و همچنین طول باند فرودگاه از 3100 متر به 4000 متر افزایش یافته است.

ارجای طرح محوطه سازی بیش از 36 هزار مترمربع و نصب دستگاه ناوبری VOR، DME نیز از فعالیتهای انجام شده در این فرودگاه است. در حال حاضر 3 پروژه نیز شامل تقاطع غیر همسطح و ورودی جدید فرودگاه ساختمان یگان حفاظت سپاه و پاویون جدید فرودگاه جزو برنامه های توسعه ای آینده فرودگاه می باشد.

مسیر های پروازی

مسیر های پروازی فرودگاه بیرجند

این فرودگاه پروازهایی به صورت رفت و برگشت برای فرودگاه‌های شهید هاشمی‌نژاد مشهد و مهرآباد تهران دارد. پرواز ها همه روزه به مقصد تهران و بالعکس و دو روز در هفته به مقصد مشهد و همچنین بطور متوسط هر هفته یک پرواز به عتبات در این فرودگاه انجام می شود.

پرواز های خارجی این فرودگاه به مقصد فرودگاه های فرودگاه بین‌المللی ملک عبدالعزیز، فرودگاه بین المللی شاهزاده محمد بن عبدالعزیز، فرودگاه بین‌المللی نجف و فرودگاه بین‌المللی ابومهدی المهندس بغداد و بلعکس انجام می گیرد. پروازهای مدینه و جده این شهر به صورت فصلی و در زمان حج بر قرار است.

شرکت های هواپیمائی فعال در فرودگاه

شرکت‌های هواپیمائی گوناگونی در این فرودگاه فعالیت دارند. این شرکت‌ها پروازهای داخلی و خارجی را انجام می‌دهند. شرکت هواپیمائی ايران اير و شرکت هواپیمائی ماهان و شرکت هواپیمائی ایران ایر تور شرکت هائی هستند که در این فرودگاه فعالیت دارند.

ایران ایر بغداد، شهید هاشمی‌نژاد مشهد، نجف، مهرآباد
هواپیمایی ایران ایرتور بغداد
هواپیمایی ماهان مهرآباد تهران

امکانات رفاهی فرودگاه بیرجند

امکانات رفاهی زیادی در فرودگاه بین المللی شهید کاوه بیرجند وجود دارد که برای راحتی و آسایش خاطر مسافران فراهم آمده است. از این امکانات می توان خدمات تلفن شهری و بین شهری کارتی، دفاتر فروش بلیط، امور جامدان، بسته بندی بار، چرخ دستی حمل بار مسافر، خدمات اورژانس، غرفه صنایع دستی، خدمات بانکی، خدمات تاکسی شهری، نمازخانه، خدمات تاکسی بین شهری، خدمات باربری، غرفه سوغات، سرویس بهداشتی، راهنمای مسافر، دفاتر رزرو هتل، دفاتر ترافیک شرکت های هواپیمایی را نام برد.

در صورت بروز هر گونه مشکل و بیماری می توانید به خدمات اورژانس این فرودگاه مراجعه کنید. با استفاده از خودپردازهائی که در سالن ترمینال این فرودگاه وجود دارد می توانید عملیات بانکی و دریافت پول نقد را انجام دهید. در صورتی که فراموش کرده باشید که سوغاتی خریداری کنید می توانید از غرفه سوغاتی و صنایع دستی داخل سالن عمومی اینکار را انجام دهید.

در صورت نیاز به رزرو هتل می توانید از دفاتر هتل هائی که در فرودگاه مستقر هستند رزرو خود را به راحتی انجام دهید. برای رزرو بلیط هواپیما نیز می توانید از دفاتر شرکت های هواپیمائی کمک بگیرید و کارتان را به راحتی با سرعت هر چه تمام تر انجام دهید.

این فرودگاه دارای دو پارکینگ رو باز و مسقف می باشد. ظرفیت پارکینگ روباز برابر با 1500 خودرو می‌باشد. پارکینگ مسقف ظرفیتی برابر با 84 ماشین دارد. اگر قصد قرار دادن خودروتان را برای مدت چند روز دارید به راحتی و با اطمینان کامل می توانید این کار را انجام دهید.

امکانات رفاهی

ترمینال‌های فرودگاه بین المللی بیرجند

فرودگاه بین المللی شهید کاوه بیرجند دارای یک ترمینال داخلی است که کلیه پروازهای آن از طریق این فرودگاه انجام می شود. مساحت این ترمینال برابر با 3000 متر مربع و دارای امکانات بسیار متنوعی می باشد. ترمینال داخلی شامل سالن عمومی و همینطور ترانزیت است. امکانات به خصوصی در این دو سالن برای آسایش مسافران تعبیه شده است.

برای رزرو هتل، روش آنلاین یکی از آسان شیوه ها به شمار می رود که مستر بلیط انتخابی مناسب برای این کار است.

فرودگاه های تابعه فرودگاه بین المللی بیرجند

طبس یکی از شهر های کویری ایران است که در غرب استان خراسان جنوبی قرار دارد. این شهر دارای سوغاتی هایی نظیر روورکرده، قطاب، باقلوا، نان چایی، نان نخود و مرباهای بهار نارنج و عصاره کلپوره است. برای سفر به این شهر کویری می توانید از طریق هوائی نیز اقدام کنید.

فرودگاه طبس از فرودگاه های خراسان جنوبی و تابعه فرودگاه بین المللی بیرجند می‌باشد. این فرودگاه در سال 1372 تاسیس شده است و در تقسیم بندی فرودگاههای کشور به عنوان یک فرودگاه عمومی، برای انجام پروازهای تجاری در نظر گرفته شده و همچنین جهت انجام پروازهای آموزشی و در موارد نظامی نیز مورد استفاده سپاه و نیروی انتظامی قرار می گیرد.

فرودگاه طبس به خاطر تردد هوائی کمی که دارد برای پرواز های آموزشی مناسب است و برای این کار بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. ارتفاع این فرودگاه از سطح دریا برابر با 705 متر و مساحت آن برابر با 681 هکتار و در 5.7 کیلومتری و قسمت شمالی شهر طبس واقع شده است.

فرودگاه طبس از نوع عمومی و دارای یک باند پروازی به طول 3،041 متر است. در سال 2016 در فرودگاه طبس 196 پرواز انجام شده و 9،119 مسافر و ۶۸،۵۷۴ کیلو بار از طریق این فرودگاه جا به جا شده است.

پروازهای دایر در این فرودگاه در مبدا و به مقصد فرودگاه مهرآباد تهران انجام می پذیرد. این پروازها در روزهای سه‌شنبه و یکشنبه انجام می گیرد. شرکت هواپیمائی ماهان تنها شرکتی است که در این فرودگاه فعالیت دارد.

امکانات رفاهی موجود در این فرودگاه شامل غرفه‌های تجاری، شعبات بانک‌ها و رستوران و بوفه و پارکینگ است. برای رسیدن به این فرودگاه می توانید از وسایل حمل و نقل عمومی مانند تاکسی های فرودگاهی که در محوطه آن وجود دارد استفاده کنید. رفت و آمد به این فرودگاه به خاطر عدم وجود تردد زیاد بسیار آسان و سریع انجام می‌شود.

فرودگاه طبس

راه‌های دسترسی به فرودگاه بیرجند

برای رفت و آمد به این فرودگاه می توانید از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید. یکی از این وسایل تاکسی های فرودگاه می باشند که در داخل محوطه فرودگاه قرار دارند. استفاده از این تاکسی ها باعث می شود شما در ایمنی کامل و در کمترین زمان ممکن به مقصدتان برسید.

اگر قصد رفتن به شهرهای اطراف را داشته باشید نیز می توانید از تاکسی های بین شهری فرودگاه بین المللی شهید کاوه بیرجند استفاده و سفری راحت را تجربه کنید.

راه‌های ارتباطی فرودگاه بین المللی بیرجند

فرودگاه بیرجند

مدیر کل 32389235-32316961
معاون اجرائی 32389241
معاون عملیات هوانوردی 32389230
روابط عمومی 32389217
اطلاعات پرواز 199
تلفنخانه 32389205
آدرس فرودگاه بین المللی بیرجند استان خراسان جنوبی، بیرجند، فرودگاه بین المللی بیرجند
کد پستی 971617333

فرودگاه طبس

رئیس فرودگاه طبس 328336662- 056
آدرس فرودگاه طبس استان خراسان جنوبی، شهرستان طبس، فرودگاه طبس
کد پستی 49755-97961

اگر تجربه استفاده از فرودگاه بین المللی شهید کاوه بیرجند را دارید در بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

نوشته فرودگاه بین المللی شهید کاوه بیرجند کجاست؟ معرفی + راه‌های ارتباطی اولین بار در مجله مِستر بلیط. پدیدار شد.

برچسب ها: بدون برچسب

ثبت دیدگاه

لطفا همه ی قسمت ها را تکمیل کنید.