16120494_150-Copy

فرودگاه بین المللی یاسوج؛ معرفی+راه های ارتباطی

فرودگاه بین المللی یاسوج

یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویر احمد و در قسمت جنوب غربی ایران واقع شده است. این شهر از لحاظ آب و هوائی در منطقه سردسیری واقع شده است و دارای آب و هوائی معتدل است. این شهر دارایی مناطق طبیعی بسیار زیبا می‌باشد. ارتفاعات این منطقه همیشه پوشیده از برف است.

آب و هوای معتدل آن باعث شده این منطقه دارای جاذبه های طبیعی فراوانی باشد. علاوه بر این شهر دارای صنایع دستی، غذاهای محلی و آثار تاریخی بسیار است که آن را برای گردشگران جذاب می کند. آبشار یاسوج، پارک ساحلی رود بشار، تنگ مهریان، پیست اسکی کاکان، گوشه شاه قاسم، شیخ سرکه و آبشار تنگ تامرادی از جمله جاذبه های گردشگری این منطقه به حساب می آید.

از غذاهای محلی آن می توان شله شیری، آش کارده، کلک سوز، شله ماشکی و بسیاری دیگر را بیان کرد. صنایع دستی که توسط مردم بومی این منطقه تولید می شود شامل جاجيم‌بافی، نمدمالی، توبره، سفره و … می‌شود. برای سفر به این شهر کافی است بلیط خود را از مستر بلیط تهیه کنید و خریدی آسان و راحت را تجربه کنید. در ادامه شرح کاملی از فرودگاه این شهر برای شما ارائه می دهیم.

تاریخچه فرودگاه یاسوج

این فرودگاه جزو فرودگاه های جدید التاسیس کشور است که در سال 1372 عملیات ساخت آن آغاز شد. در سال 1379 با حضور رییس جمهور وقت افتتاح شد. با گذشت این سال ها فرودگاه طی طرح های توسعه ای که انجام شد به اندازه کنونی رسیده است. در سال 1395 پروژه افزایش طول باند فرودگاه با هدف سرویس دهی به هواپیماهای بدنه متوسط همچون فوکر 100 و همچنین فراهم کردن مسیرهای پروازی جدید آغاز شد.

عملیات این پروژه در سال 1396 به پایان رسید و باند جدید فرودگاه نیز در همین سال راه اندازی شد. در ابتدای تاسیس آن، هفته ای دو پرواز در مسیر تهران به یاسوج و بالعکس داشته است. از حوادثی که طی این سال ها در این فرودگاه رخ داده است می‌توان به سقوط هواپیمای 3704 آسمان اشاره کرد.

درباره فرودگاه

فرودگاه یاسوج در دو کیلومتری جاده یاسوج به اصفهان واقع شده است. این فرودگاه با مساحت 303 هکتار در قسمت شمالی شهر و در ارتفاع 1810 متری از سطح دریا واقع شده است. این فرودگاه جزو مرتفع ترین فرودگاه های کشور محسوب می‌شود. فرودگاه دارای یک باند است که طولی برابر با 2598 متر و ظرفیت پذیرش هواپیماهای سبک وزن و متوسط را دارد. در سال 2016 میلادی طبق آماری که منتشر شد این فرودگاه 514 پرواز داشته که طی این پروازها ۲۶٬۰۵۵ نفر مسافر و ۱۱۴٬۳۰۵ کیلوگرم بار منتقل شده است. پارکینگ های هواپیما در این فرودگاه سه عدد می‌باشد.

کاربری آن مسافربری، نظامی و داخلی است. مالکیت این فرودگاه را شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوائی ایران دارد و گردانندگی آن بر عهده دولت می باشد. از طرح های توسعه ای این فرودگاه می‌توان به پروژه توسعه و بهسازی سطوح پروازی فرودگاه یاسوج، پروژه روشنایی باند و طراحی و به کارگیری طرحهای پروازی جدید و مبتنی بر ماهواره اشاره کرد.

ترمینال های فرودگاه یاسوج

این فرودگاه دارای یک ترمینال داخلی است که از طریق آن کلیه پروازها انجام می‌گیرد. این ترمینال دارای یک سالن عمومی و یک سالن ترانزیت است. سالن عمومی جهت انتظار همراهان مسافران تعبیه شده است. سالن ترانزیت برای انتقال مسافران به هواپیما استفاده می‌شود. در سالن عمومی قادر خواهید بود از غرفه های تجاری، نمازخانه، سرویس بهداشتی استفاده نمائید.

باند فرودگاه یاسوج

مسیرهای پروازی فرودگاه

متاسفانه به علت استقبال کمی که از پروازهای این فرودگاه توسط مردم انجام گرفته شده است این فرودگاه تنها برای مقصد تهران و بالعکس پرواز دارد. این پرواز در روزهای دوشنبه و جمعه هر هفته و در ساعات خاصی انجام می‌گیرد. این پرواز توسط شرکت هواپیمائی ماهان انجام می‌گیرد. این شرکت هواپیمائی تنها شرکت فعال در فرودگاه یاسوج است.

امکانات فرودگاه

فرودگاه بر اساس میزان پرواز و ترددی که در آن انجام می‌شود دارای امکانات قابل قبولی است. از این امکانات می توان به اتاق کودک و مادر، شعبات بانک‌ها، پارکینگ، وسایل حمل و نقل عمومی و رستوران و بوفه اشاره کرد. اتاق مادر کودک جهت انجام امورات کودک در اختیار مادر قرار خواهد گرفت. در صورت نیاز می‌توانید از پارکینگ روباز فرودگاه با ظرفیت 100 عدد خودرو که در روبروی ترمینال داخلی و در فاصله 20 متری از آن واقع شده است، استفاده کنید. برای استفاده از آن احتیاج به پرداخت هزینه ای نمی‌باشد.

راه‌ های ارتباطی فرودگاه

فاصله فرودگاه تا شهر 2 کیلومتر می‌باشد. این فاصله باعث می‌شود رفت و آمد بین فرودگاه و شهر کار چندان سختی نباشد و به راحتی در این مسیر حرکت کنید. این فاصله را می توانید با تاکسی های موجود در فرودگاه طی کنید. این تاکسی ها را می توانید رو به روی ترمینال ترمینال داخلی پیدا کنید.

فرودگاه یاسوج

فرودگاه های استان کهگیلویه و بویر احمد

این استان علاوه بر فرودگاه یاسوج دارای فرودگاه دیگری نیز می باشد که در شهرستان گچساران واقع شده است. این فرودگاه را می توان از قدیمی ترین فرودگاه های کشور دانست. برج مراقبت این فرودگاه قدیمی ترین برج مراقبت پا برجای کشور می‌باشد. موسس این فرودگاه شرکت ملی نفت ایران می‌باشد که بر اساس نیاز پرسنل این شرکت آن را احداث کرده است. ‌فرودگاه شركت بهره برداري نفت و گاز گچساران، به منظور انجام پروازهاي داخلي مورد نياز شركت از ابتداي فعاليت هاي اين شركت درگچساران احداث شده است. گچساران از شهرهای استان کهگیلویه و بویر احمد که در قسمت جنوب غربی استان و جنوب ایران قرار دارد. این شهر به خاطر ذخایر نفتی موجو در آن شهرت پیدا کرده است و از آن با نام بام نفتی ایران یاد می شود. این شهر از شمال به شهرستان چرام از شمال غرب به شهرستان کهگیلویه از جنوب به شهرستان گناوه (استان بوشهر) از شرق و شمال شرقی به شهرستان ممسنی (استان فارس) و از غرب به شهرستان بهبهان (استان خوزستان) محدود می‌باشد. این شهر از سه سمت با سه استان مختلف همسایه است.

فرودگاه شهید امید بخش گچساران

این فرودگاه در فاصله 2 کیلومتری از شهر، در قسمت جنوبی آن و در ارتفاع 736 متری بنا شده است. این فرودگاه پست ترین زمین ها را در بین فرودگاه‌های کشور داراست. از فرودگاه گچساران برای پروازهای هلیکوپتری و هم هواپیماهای مسافربری استفاده می‌شود. آشیانه هلیکوپتری آن دارای ۲ فروند هلیکوپتر مستقر می‌باشد که یک فروند هلیکوپتر اورژانس هوایی و یک فروند دیگر ویژه پروازهای شرکت نفت است. باند فرودگاه دارای طولی برابر با 2000 متر است که مناسب برای نست و برخاست هواپیماهای متوسط و سبک است. مالک فرودگاه شرکت ملی نفت ایران و گرداننده آن دولت می باشد.

این فرودگاه دارای یک ترمینال داخلی است که کلیه پروازها از طریق همین ترمینال انجام می‌شود. امکانات این ترمینال در حد قابل قبولی می باشد. به علت تقاضای پروازی این فرودگاه برای شهر تهران تنها پرواز این فرودگاه به مقصد فرودگاه مهرآباد انجام می‌گیرد. این پروازها دو روز در هفته در روزهای شنبه دوشنبه، پنج شنبه، جمعه و در ساعات خاصی انجام می‌شود.

در این فرودگاه شرکت‌های هواپیمائی کمی فعالیت دارند که از این جمله می توان به شرکت هواپیمائی ماهان و شرکت هواپیمائی ایران ایر اشاره کرد. این دو شرکت هواپیمائی پروازهای این فرودگاه را برنامه ریزی و اجرا می کنند. این فرودگاه مانند دیگر فرودگاه های کوچک کشور از امکانات رفاهی در حد پائین برخوردار است. وجود امکانات کم، به علت تردد بسیار پائین در فرودگاه می‌باشد. برای رفت و آمد در شهر نیاز دارید که از تاکسی های درون شهری استفاده کنید.

راه‌ های ارتباطی فرودگاه

فرودگاه یاسوج

آدرس: یاسوج -کیلومتر 2 جاده اصفهان، فرودگاه یاسوج

تلفن های تماس: 2-07433310200

تلفن دفتر مدیریت: 33333552-074

فکس 33333651-074

سایت اینترنتی: https://yasouj.airport.ir

ایمیل فرودگاه یاسوج: yasoujairport@airport.ir

فرودگاه شهید امید بخش گچساران

تلفن اداري: 24215-91-0742

برای رزرو هتل یاسوج می توانید از مستر بلیط کمک بگیرید و در کم ترین زمان رزرو خود را انجام دهید. اگر برای اولین بار است که می خواهید از مستر بلیط هتل تهیه کنید، رزرو آنلاین هتل شامل تخفیف می شود، کافی است تا به صفحه هتل مراجعه کرده و از کد استفاده کنید.

نوشته فرودگاه بین المللی یاسوج؛ معرفی+راه های ارتباطی اولین بار در مجله مِستر بلیط. پدیدار شد.

برچسب ها: بدون برچسب

ثبت دیدگاه

لطفا همه ی قسمت ها را تکمیل کنید.