فرودگاه خرم آباد

فرودگاه خرم آباد

خرم آباد مرکز استان لرستان است که از استانهای غربی کشور می‌باشد. این شهر در مرکز این استان قرار گرفته است. قرار گرفتن این شهر در میان رشته کوه‌های زاگرس طبعیتی بی بدیل برای آن رغم زده است. اطراف این شهر سرشار از دشت های زیبا و دل انگیز می‌باشد. این شهر دارای آب و هوائی مدیترانه ای و نیمه مرطوب است.

چشمه ساران استان لرستان در فصل بهار سرخوشی حیرت انگیزی را برای بازدیدکنندگان به همراه دارند. علاوه بر طبیعت بکر، این شهر دارای قدمتی کهن به اندازه قرن هاست که باعث وجود آثار تاریخی بسیار شده است که سفر به این استان را ضروری می‌کند.

از اماکن گردشگری آن می توان به پارک کوهستانی بام لرستان، پارک کیو در کنار دریاچه کیو، پارک زیباکنار، میدان ساکی، پارک جنگلی شورآب، فلک‌الافلاک، پل شکسته، حمام گپ، مناره آجری، آرامگاه باباطاهر و بسیاری اماکن گردشگری دیگر که صحبت درباره آنها در این بحث نمی‌گنجد. این شهر علاوه بر همه‌ی شگفتی‌هائی که در طبیعت آن یافت می شود دارای غذاهای محلی لذیذ و خوش طعمی نیز می‌باشد. چزنک رغو، آش گوشت، شامی کوو، خورش کلیه‌ترش و … از جمله غذاهای محلی این شهر و استان هستند.

یکی از خوبی های سفر به استان لرستان میسر بودن سفر هوائی از طریق هواپیما است. برای سفر به این شهر از تمامی وسایل حمل و نقلی، اعم از عمومی و شخصی می توانید استفاده کنید. برای خرید بلیط می‌توانید با استفاده از مستر بلیط خرید آسان تنها با چند کلیک را تجربه کنید. در ادامه این مطلب سری می‌زنیم به فرودگاه این شهر و شما را با قسمت های مختلف آن آشنا می کنیم.

تاریخچه فرودگاه خرم آباد

فرودگاه خرم آباد که مانند خود شهر از قدمت فراوان برخوردار است در سال 1304 راه اندازی شد. در ابتدا این فرودگاه تنها باند پروازی بود که برای مقاصد نظامی از آن استفاده می شد. این باند پروازی که به صورت خاکی بود، در زمان جنگ جهانی دوم رو به روی مقر متفقین یعنی نیروهای انگلیسی، آمریکائی و شوروی توسط خود این کشورها در بدرآباد ساخته شد. در این باند پروازی که طولی برابر با 1800 متر و عرض 20 متر داشت تنها هواپیماهای سبک و ملخی قادر به نشست و برخاست بودند.

پس از جنگ جهانی دوم از این باند پروازی برای منتقل کردن خانواده های نظامیان هفته ای یک پرواز به مقصد تهران انجام می‌شد. پس از این زمان شرکت نفت با شراکت شرکت مخابرات استان لرستان زمین های این فرودگاه را خریداری کردند و سر و سامانی به این باند پروازی دادند. 1800 متر از این باند را آسفالت کردند تا هواپیماهای مسافربری کوچک بتوانند بر روی باند فرودگاه پرواز کنند. یک ساختمان کوچک برای نگهبانی و ساختمانی دیگر به عنوان محل انتظار مسافران برای این فرودگاه نوپا ساخته شد. در پی توسعه فرودگاه زمین های اطراف آن خریداری شد و روستای میانگلال که در نزدیکی آن قرار داشت به منطقه ای دیگر منتقل شد.

در سال 1355 بود که این فرودگاه از وزرات نفت به سازمان هواپیمائی کشوری تحویل داده شد و طرح های توسعه ای جدید روی این فرودگاه انجام گرفت. از جمله این طرح ها استخدام حدود 10 نفر کارمند و خرید 2 دستگاه آتش نشانی بود. در ادامه این طرح ها باند فرودگاه مجددا آسفالت و 500 متر نیز به طول آن افزوده شد. در خرداد همین سال یک دستگاه NDB و یک دستگاه رکوردر در فرودگاه نصب شد. اولین پرواز مسافری 60 نفره با حضور مسئولین سازمان هواپیمایی کشوری افتتاح گردید. بازرسی مسافران همه روزه توسط10 نفر پلیس و یک افسر کلانتری مرکزی خرم آباد انجام می‌گرفت.

پس از انقلاب این طرح های توسعه ای شدت بیشتری به خود گرفت و فرودگاه به صورت مدرن امروزی درآمد.

باند پرواز فرودگاه

درباره فرودگاه خرم آباد

فرودگاه خرم آباد در قسمت جنوبی شهر و در فاصله 5 کیلومتری از آن در ارتفاع 1153 متری از سطح دریا قرار گرفته است. در سال 2016 در این فرودگاه ۶۰۴ پرواز انجام شده است که این پروازها منجر به جا به جائی ۴۳٬۳۶۱ نفر مسافر و 594،209 کیلوگرم بار شده اند. در این رده بندی فرودگاه ها بر اساس میزان تردد، فرودگاه خرم آباد در رتبه 31 قرار دارد.

این فرودگاه دارای طرح های توسعه ای بسیار است که تعدادی از آنها به اتمام رسیده، تعدادی در حال ساخت و تعدادی نیز در برنامه های آینده قرار دارند. از طرح هائی که کار ساخت آنها تمام شده است می‌توان به طویل نمودن باند به طول 420 متر، زهکشی سطوح پروازی و ساختمان جدید هواشناسی اشاره کرد. توسعه اپرون، توسعه ترمینال و توسعه ساختمان اداری از جمله پروژه هائی هستند که در حال ساخت اند. پروژه های توسعه‌ای که در برنامه ریزی های آینده قرار دارند استریپ سازی، لوله گذاری و سر پوشیده نمودن مسیر عبور فاضلاب (در سطوح پروازی) و نوسازی جاده حفاظتی می‌باشند.

ترمینال‌های فرودگاه

این فرودگاه دارای یک ترمینال داخلی است که پروازهای آن از این ترمینال انجام می‌گیرد. فرودگاه داخلی دارای وسعتی برابر با 4300 متر مربع است. این ترمینال در سال 1370 با حداقل فاصله با پارکینگ احداث شد. امکاناتی که در ترمینال فرودگاه وجود دارد شامل غرفه های تجاری، سرویس بهداشتی، نمازخانه و دستگاه های خودپرداز می‌شود.

پروازهای فرودگاه

این فرودگاه پرواز های برای فرودگاه مهرآباد تهران، فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد و فرودگاه خلیج فارس عسلویه دارد. در حال حاضر پروازهای تهران به خرم آباد و بالعکس در تمامی روزهای هفته و پرواز به مشهد در روز شنبه انجام می‌شود.

شرکت های هواپیمائی فعال در فرودگاه

به علت پروازهای اندک این فرودگاه شرکت های هواپیمائی زیادی در این فرودگاه فعالیت ندارد. شرکت هواپیمائی ایران ایر، شرکت هواپیمائی ماهان و شرکت هواپیمائی تابان از جمله این شرکت ها هستند که پروازهای این فرودگاه را برنامه ریزی و اجرا می‌کنند.

پروازهای فرودگاه خرم آباد

امکانات رفاهی فرودگاه

این فرودگاه از امکانات زیادی برخوردار نیست. این امکانات شامل غرفه های تجاری، دستگاه های خودپرداز، سرویس بهداشتی و پارکینگ می‌شود.

راههای دسترسی به فرودگاه

فاصله کم این فرودگاه باعث شده است تردد با سهولت انجام گیرد. برای رفت آمد بین شهر و فرودگاه می توانید از تاکسی های موجود در محوطه فرودگاه استفاده کنید. این تاکسی‌ها شما را تا مرکز شهر می برند.

راههای ارتباطی با فرودگاه

شماره فکس : 33439905 – 066

تلفنخانه فرودگاه خرم آباد: 33439901 – 066

33439902 – 066

33439756 – 066

همچنین شماره تلفن گویای 199 به صورت شبانه روزی آماده پاسخگویی می باشد.

ایمیل: Khoramabad.ict@airport.ir

برای رزرو هتل خرم آباد می توانید از مستر بلیط کمک بگیرید و در کمترین زمان رزرو خود را انجام دهید. اگر برای اولین بار است که میخواهید از مستر بلیط هتل تهیه کنید، رزرو آنلاین هتل شامل تخفیف میشود، کافیست تا به صفحه هتل مراجعه کرده و از کد استفاده کنید.

نوشته فرودگاه خرم آباد اولین بار در مجله مِستر بلیط. پدیدار شد.

برچسب ها: بدون برچسب

ثبت دیدگاه

لطفا همه ی قسمت ها را تکمیل کنید.