6qf

قلعه فیروزکوه کجاست؟ معرفی + راه‌های دسترسی

قلعه فیروزکوه

قلعه فیروزکوه کجاست؟ فیروزکوه از شهرستان های استان تهران است و در قسمت شمال شرقی آن قرار دارد. این شهر از جمله شهرهای تاریخی ایران به شمار می‌رود که در زمان حمله مغول به کلی نابود شد ولی با همت مردم منطقه دوباره ساخته شد.

فیروز کوه در زمان قبل از حمله مغول از رونق فراوانی برخوردار بود، به طوری که از شهرهای بزرگ محسوب می شد ولی متاسفانه پس از بازسازی دیگر آن رونق گذشته را نداشت و نتوانست آنچنان که باید پیشرفتی داشته باشد.

البته در حال حاضر به علت آب و هوای معتدل و کوهستانی دارای جاذبه های طبیعی مختلفی است و این موضوع سبب گسترش گردشگری در این منطقه شده است.

خوب است بدانید فیروزکوه دارای آثار تاریخی متعددی نیز است و در هنگام سفر برای تفریح و گشت و گذار در طبیعت می توانید به این مناطق نیز سری بزنید.

یکی از این آثار تاریخی که دیدار از آن خالی از لطف نیست قلعه تاریخی فیروزکوه است که در داخل این شهر قرار دارد. در ادامه مجله مستر بلیط به معرفی کامل این اثر تاریخی می پردازیم.

درباره قلعه فیروزکوه

درباره قلعه فیروزکوه

یک کوه تنها در مرکز فیروزکوه قرار دارد که ضلع شمالی، جنوبی و غربی آن غیر قابل صعود می باشد و اگر قصد بالا رفتن از آن را داشته باشید باید با استفاده از وسایل کوه نوردی این کار را انجام دهید. تنها ضلعی که می توانید از آن بالا بروید ضلع شرقی کوه است که در این قسمت، قلعه فیروزکوه قابل دیدن است.

اطلاعات زیادی در مورد گذشته و تاریخچه قلعه فیروزکوه موجود نیست و تنها روایتی تاریخی که به آن اشاره می کند وجود دارد و بدین شرح است:

«گویند فیروزکوه چنان نیرومند بود که هیچکس نمی توانست با وجود پادگانی که در آن وجود داشت، آن را مورد حمله قرار دهد، دلیل این امر نیز حصاری بود که بر نوک کوه قرار داشت و به دشتی که این کوه را از کوه های دیگر جدا می کرد مشرف بود. در پای حصار، در کنار دشت دیواری وجود دارد که گرداگرد آبادی فیروزکوه را احاطه کرده است و از آنجا دفاع می کند. در داخل این دیوار، دیوار دیگری به موازات آن کشیده شده است و بالاتر هم دیوار دیگری است و به موازات دو دیوار اول همانا دیوار دژ اصلی است. در میان دو دیوار اخیر، خانه های آبادی واقع شده است. بر فراز اینها سنگرها و استحکامات دژ مرکزی قرار دارد با دیوار محکم و برج های استوار و بسیار. به این طریق با آنکه فیروزکوه داخل یک دژ است، سه حصار دارد که یکی بر فراز دیگری است و در دژ مزبور چشمه زلالی است که اهالی آنجا را کفایت می کند حال آنکه از پائین حصار هم رودخانه ای می گذرد که بر روی آن پل متحرک وجود دارد که برای رسیدن به حصار اول باید از آنها گذشت». این اثر در سال 1380 با شماره 3831 به ثبت آثار ملی در آمد.

قسمت های مختلف

قسمت های مختلف قلعه فیروز کوه

بر اساس اسناد و مدارک تاریخی و نیز بقایای برج، بارو و دیوارهای موجود بر سطح کوه، قلعه فیروزکوه شامل سه بخش مجزا با کاربردهای خاصی بوده است. مصالحی که برای ساخت آن به کار رفته است لاشه سنگ و ملات ساروج و گچ می باشد و برای ساخت خانه های درون آن از خشت و گل استفاده شده است.

بخش اول که شامل دامنه کوه و قسمت هایی از زمین های اطراف که با دیواری محصور شده بود، شهر قدیم فیروزکوه را تشکیل می داده و تاسیسات عمومی و خانه های ساکنان معمولی شهر در آنجا ساخته شده بود.

امروزه، در این بخش از قلعه، ساختمان مسکونی جدیدی را بر روی بقایای تاریخی گذشته احداث کرده اند و خیابان تختی شهر فیروزکوه و جاده ای که شهر را به مهاباد متصل می کند در مسیر شمال – جنوب از دامنه این بخش عبور می کند.

بخش دوم قلعه تا میانه کوه ادامه داشته و بقایای دیوارهای خشتی، چند برج و دیوارهای طرفین دروازه های بزرگ انتهای آن را به خوبی مشخص می کند. در این بخش بقایای آب انبار و چاه آبی وجود دارد که به مرور زمان پر شده است.

بخش سوم قلعه از پشت دروازه و دیوار بزرگ و ضخیمی که در انتهای بخش دوم قرار دارد شروع و تا نوک کوه ادامه پیدا می کند. این قسمت مخصوص افراد نظامی بوده است و فرماندهان سپاه و روسای گروه‌ها و افراد نزدیک به حاکم در این قسمت زندگی می کردند. برج های نگهبانی و دیوار ضخیمی که در این قسمت قرار داشته برای ایجاد امنیت ساکنان بوده است.

ارگ حکومتی نیز در بالاترین قسمت کوه قرار داشته، که محل زندگی حاکم بوده است. برخی از افراد این بخش را بخش چهارم قلعه می دانند که تنها بخشی از این قلعه است که به جا مانده است و نشان از معماری محکم و قوی آن دارد.

گورگنبد

بناهای تاریخی نزدیک به قلعه فیروزکوه

بناهای تاریخی و امامزاده های مختلفی در نزدیکی این اثر تاریخی قرار دارد که در ادامه به چند مورد از آنها اشاره می کنیم.

برای سفر به فیروزکوه می توانید بلیط قطار فیروز کوه را از مستر بلیط و به صورت آنلاین تهیه کنید با این کار خریدی سریع، امن و ارزان را به خودتان و همسفرانتان هدیه می دهید.

گورگنبد

گورگنبد برج سنگی است که در فاصله 200 متری جنوب ایستگاه راه آهن فیروزکوه و در کنار ریل راه آهن سراسری از زمان های قدیم ساخته شده است. بنای گورگنبد از بیرون یازده و از داخل هشت ضلعی و سقف آن از خارج تقریبا نیم دایره و از داخل پیازی و مصالح به کار رفته در آن سنگ لاشه، قلوه و ملات گچ و ساروج است.

امامزاده اسماعیل

امامزاده اسماعیل در مرکز شهر فیروزکوه و در قسمت شمالی و در دامنه قلعه فیروزکوه قرار دارد.

امامزادگان برهان، کنعان و سبحان

در مجاورت و در ضلع شرقی «امامزاده اسماعیل فیروزکوه»، بنای امامزاده کوچکی وجود دارد که امامزاده برهان، کنعان و سبحان نامیده می شود. این امامزاده قبلا دارای بنای قدیمی بود که به علت بی توجهی و گذشت زمان تخریب شده و به تازگی بنائی جدید برای آن و بر روی ساختمان قدیمی ساخته شده است.

دسترسی به قلعه فیروزکوه

دسترسی به قلعه فیروزکوه

برای دسترسی به این قلعه باید به مرکز شهر فیروز کوه و بالای کوهی که در آنجا قرار دارد مراجعه کنید. قرار گیری آن در مرکز شهر سبب دسترسی راحت به آن شده است پس علاوه بر خودرو شخصی می توانید از وسایل نقلیه عمومی نیز برای رسیدن به آن استفاده کنید.

بازدید از قلعه فیروزکوه

بازدید از آن دارای شرایط خاصی نیست، تنها باید به این نکته توجه کنید برای دیدن آن باید از کوه بالا بروید پس پوشیدن کفش مناسب را فراموش نکنید. در ضمن زمانی که به دیدار این قلعه می روید بازدید از آثار تاریخی دیگر که در اطراف آن قرار دارد را فراموش نکنید.

نوشته قلعه فیروزکوه کجاست؟ معرفی + راه‌های دسترسی اولین بار در مجله مِستر بلیط. پدیدار شد.

برچسب ها: بدون برچسب

ثبت دیدگاه

لطفا همه ی قسمت ها را تکمیل کنید.