1-15

مدرسه سعادت؛ تاریخچه+راه های دسترسی

مدرسه سعادت

در شهر بوشهر جاذبه های گردشگری متعددی وجود دارد که از جمله آن ها می توان به مدرسه سعادت اشاره نمود که قدمت آن به زمان قاجاریه باز می گردد. در دوره حکومت قاجار چندین مدرسه دیگر از جمله مدرسه دالفنون نیز تاسیس شدند اما در این میان مدرسه سعادت از اهمیت ویژه ای برخوردار بود. نام این اثر تاریخی در لیست آثار ملی ایران قرار گرفته و سالانه گردشگران بسیاری از سراسر نقاط ایران و جهان برای بازدید از آن به شهر بوشهر سفر می کنند.

این مدرسه زیبا و تاریخی در خیابان امام و روبروی میدان معلم شهر بوشهر واقع شده است. این منطقه زیبا جز بافت مرکزی شهر بوشهر محسوب می شود و دسترسی به آن به راحتی امکان پذیر است. اگر می خواهد با این جاذبه گردشگری خاص بوشهر (مدرسه سعادت) بیشتر آشنا شوید پس تا پایان با مجله مستر بلیط همراه باشید.

جاذبه های گردشگری بوشهر

تاریخچه مدرسه سعادت

مدرسه سعادت بوشهر مهم ترین قطب آموزشی در جنوب کشور در دوره قاجار محسوب می شد که در سال 1278 عملیات ساخت آن به اتمام رسید. در معماری این مدرسه سعی کرده بودند که از سبک نوین آموزشی که در ساخت مدارس بوشهر در آن زمان به کار می رفت استفاده نمایند. پیشرفت های چشمگیر بوشهر در قرن نوزدهم میلادی به ویژه در حوزه مسائل فرهنگی اقتصادی موجب شد که این بندر تجاری به یکی بنادر معتبر و معروف ایران تبدیل شود و در همین راستا شاهد تحولات عظیمی در حوزه تحولات فرهنگی در اوایل قرن بیستم بودیم.

در پی همین جریانات حکمران بوشهر احمد خان دریابیگی با کمک شیخ محمد حسن سعادت و برادرش شیخ عبد الکریم تصمیم گرفتند که مدرسه سعادت را تاسیس و راه اندازی نمایند. این مدرسه اگر چه به دلیل بدگویی هایی که مخالفان علیه آن انجام داده بودند با استقبال خوبی ازسوی مردم مواجه نشد و آن را مرکز فساد و فرهنگ مآبی معرفی کرده بودند تا به این ترتیب ذهنیت مردم را تحت تاثیر قرار دهند و موجب نا امیدی موسسان مدرسه شوند. اما پس از مدتی با جای افتادن این مدرسه در میان مردم بسیار مورد استقبال قرار گرفت. به طوری که طی دو سال تعداد دانش آموزانی که در این مدرسه ثبت نام کرده بودند از 70 نفر چندین برابر شد و به 450 نفر رسید.

تاریخچه مدرسه سعادت

نقشه مدرسه سعادت

بسیاری از افراد این مدرسه را با نام مدرسه سعادت مظفری می شناسند. در واقع علت شهرت مدرسه سعادت به این نام کمک های نقدی فراوانی بود که مظفرالدین شاه در ساخت مدرسه کرده بود. در آغاز، فعالیت این مدرسه مورد توجه افراد و کشورهای بسیاری قرار گرفت، به طوری که پس از مدتی که شاهد فارغ التحصیلان، دانشمندان علوم انسانی، نویسنده، شاعر، محققان بودند دانش آموزانی ازشهرهایی مثل کربلا، نجف، سامرین، بحرین، امارات، کویت و … برای آموزش علم در این مدرسه ثبت نام کردند. به عبارتی می توان گفت بوشهریان حدود یک قرن پیش به صورت مستقل و بدون کمک دولت قاجار آغاز کننده نهضت مدرسه سازی در شهر خود بودند.

معماری مدرسه سعادت بسیار خاص و منحصر به فرد است و کاملا بر اساس معماری اسلامی ایرانی می باشد. از زیبا ترین قسمت های این مدرسه می توان به درب و پنجره های چوبی آن که در قسمت سردر با شیشه های رنگی کار شده است اشاره نمود که جلوه خاصی به مدرسه سعادت بخشیده است.

نقشه و معرفی بخش های مختلف

افتخارات مدرسه سعادت

ساخت مدرسه در بوشهر تحولات عظیمی را در تاریخ ایران ایجاد نمود و اشخاص بسیار مهمی از طریق همین مدرسه پرورش یافتند که از جمله آن ها می توان به استادان، نمایندگان مجلس، خدمت گزاران الهی، شهیدان جبهه و جنگ، شاعران و … اشاره نمود. این دستاوردهای ارزشمند موجب شد که به پاسداشت آن صدمین سالگرد تاسیس مدرسه سعادت در بوشهر در آبان ماه سال 1378 برگزار گردد و در طی این مراسم کتاب هایی در خصوص این مدرسه تدوین شدند. نام مدرسه سعادت در لیست آثار ملی ایران ثبت شده است و حدود چند سال است که روز سالگرد تاسیس این مدرسه را روز بوشهر نامگذاری نموده اند و جشن می گیرند.

افتخارات مدرسه سعادت

مدرسه سعادت در سطح جهانی شهرت یافته بود به طوری که در سال 1902 رابیندرانات تاگور فیلسوف و شاعر برجسته هندی برای بازدید از مدرسه سعادت در بوشهر برای نخستین بار راهی ایران شد. همچنین مورخ بوشهری سید قاسم حسینی در یکی از دست نوشته های خود در خصوص بوشهر و پایتخت فرهنگی بوشهر می گوید: مدرسه سعادت اولین مدرسه به سبک جدید در سراسر جنوب ایران و حوزه خلیج فارس است که در بوشهر توسط احمد خان دریابیگی تاسیس شد.

این مدرسه کاملا غیر انتفاعی است و بدون اتکا به دولت اداره می شود. به شما پیشنهاد می کنیم که اگر بلیط اتوبوس بوشهر تهیه کرده اید و می خواهید سفری به بوشهر در آینده ای نزدیک داشته باشید حتما از این اثر تاریخی ارزشمند بازدید نمایید.

شرایط بازدید

شرایط بازدید

بازدید از مدرسه سعادت در بوشهر همه روزه به جز ایام تعطیل امکان پذیر است و بازدید کنندگان گرامی جهت بازدید از این مجموعه باید هزینه ای را بابت ورودی بپردازند. با بازدید از این مدرسه می توان با بناهای دوره قاجار و سبک معماری آن ها از نزدیک آشنا شد. همچنین اطلاعات مفیدی در رابطه با نخستین مدرسه به سبک نوین در ایران و خدمات ارزشمندی که ارائه نموده بود آشنا شد.

آدرس و نحوه دسترسی 

آدرس و راه های دسترسی

مدرسه سعادت در بوشهر خیابان امام و روبروی میدان معلم واقع شده است و به دلیل موقعیت جغرافیایی که دارد دسترسی به آن به راحتی امکان پذیر است. می توان برای رفتن به مدرسه سعادت از خطوط تاکسی درون شهری که در نزدیکی این اثر تاریخی دارای ایستگاه هستند به راحتی استفاده نمود. همچنین می توانید با خودرو شخصی نیز برای رسیدن به این مدرسه اقدام نمایید.

علاوه براین امکان استفاده از تاکسی های آنلاین و خصوصی (آژانس) نیز وجود دارد و برای این منظور می توان به وب سایت مستر بلیط مراجعه نمود و به بخش خدمات تاکسی آنلاین مراجعه کرد تا در کوتاه ترین زمان ممکن بتوانید در هر موقعیت جغرافیایی که قرار دارید تاکسی در محل شما حاضر شود و به راحتی به مقصد مورد نظر خود ( مدرسه سعادت) بروید.

برای خرید بلیط قطار می توانید از مستر بلیط کمک بگیرید و در کم ترین زمان رزرو خود را انجام دهید. اگر برای اولین بار است که می خواهید از مستر بلیط هتل تهیه کنید، رزرو هتل بوشهر شامل تخفیف می شود، کافی است تا به صفحه هتل مراجعه کرده و از کد استفاده کنید.

نوشته مدرسه سعادت؛ تاریخچه+راه های دسترسی اولین بار در مجله مِستر بلیط. پدیدار شد.

برچسب ها: بدون برچسب

ثبت دیدگاه

لطفا همه ی قسمت ها را تکمیل کنید.