6-6

موزه مردم‌شناسی اشکذر

موزه مردم‌شناسی اشکذر

امروزه موزه ها یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری در شهر ها به شمار می روند که در دسته های مختلفی قرار دارند. موزه نهادی دائمی است و در خدمت توسعه اجتماعی و عمومی جامعه قرار دارد که نماینده بخش فرهنگی، اجتماعی و تاریخی و یکی از مهم ترین و جذاب ترین بخش های گردشگری از نظر گردشگران است. موزه ها اصولا گالری های فرهنگی و تاریخی به شمار می روند که هسته مشخصی دارند. به عنوان مثال، در زمینه آثار تاریخی یا پیش از تاریخ و یا حتی معاصر، به گردآوری دستاورد های ملت می پردازند و آن را در معرض عموم قرار می دهند. متخصصان بر این باورند که موزه ها، علاوه بر داشتن جنبه های اقتصادی، به منظور آموزش و یادگیری، جمع آوری، حفاظت پژوهش و لذت بردن برقرار شده اند. در گذشته موزه ها تنها نقش حفاظت از آثار تمدن گذشته و اشیاء با ارزش را بر عهده داشتند. اما امروزه علاوه بر این، خدمات و تسهیلات اساسی نیز به بازدیدکنندگان ارائه می دهند تا جایی که گاهی موزه ها را به فروشگاهی تشبیه می کنند که هدف اصلی آن به جود آوردن خاطره ای به یادماندنی در ذهن بازدیدکنندگان است. در ایران و در بسیاری از شهرهای آن می توان موزه های متنوعی را پیدا کرد که یکی از آنها موزه مردم‌شناسی اشکذر به شمار می رود.

درباره موزه مردم‌شناسی اشکذر

درباره موزه مردم‌شناسی اشکذر

در این بخش از مجله مستر بلیط به سراغ یکی از جاذبه های گردشگری شهر اشکذر یعنی موزه مردم‌شناسی رفته ایم و آن را به شما معرفی خواهیم کرد. اشکذر در استان یزد قرار دارد که سالانه افرد زیادی برای دیدار از آن راهی این منطقه می شوند. این شهرتان از فرهنگی غنی و قدمتی بالا برخوردار است و همین موضوع سبب شده است تا دست اندرکاران آن به فکر ایجاد موزه ای برای شناخت هر چه بیشتر گذشته و فرهنگ و رسوم منطقه به گردشگران و حتی مردم منطقه باشند. به همین خاطر موزه ای با نام موزه مردم شناسی را در این شهر احداث کردند که در آن می توان با شیوه زندگی گذشتگان و فرهنگ پر بار مردم این خطه بیشتر آشنا شد. این موزه در بنایی، که در گذشته حمام بوده و با نام حمام باغستان شهرت داشته، واقع شده است. این بنا از دروان قاجار در این شهر برجای مانده است و به سبب قدمتش در لیست آثار تاریخی و ملی قرار دارد. در سال 1390 این حمام توسط میراث فرهنگی تغییر کاربری داد و به موزه مردم شناسی تبدیل شد.

ساختار و بخش های مختلف موزه

ساختار و بخش های مختلف موزه

این موزه مساحتی در حدود 450 متر مربع دارد و به صورت زیرزمینی است و پس از گذشتن از چند پله می توان وارد آن شد. سقف بنا به صورت گنبدی شکل و از دو بخش حمام کوچک و بزرگ تشکیل شده است. در حال حاضر در این مکان می توان مجسمه هایی را شاهد بود که هر یک قسمتی از فرهنگ و کار مردم منطقه را به تصویر می کشند. در این محل می توانید شاهد سه قسمت باشید که قسمت های آن شامل خورجین بافی با ابزار و وسایل آن، ابزار و وسایل کشاورز ی و شیوه زندگی مردم می شود. انواع بولونی و آسیاب، ظروف چینی، قوری، البسه، سماور، کوزه های سفالی، چرخ های ریسندگی، انواع دیگ های سنگی، ابریق، ظروف مسی، خشت قدیمی، آسیاب سنگی، ابزار حجامت و … بخشی از وسایلی هستند که در آن وجود دارند. اگر دوست دارید زمانی از این موزه دیدن کنید می توانید با خرید بلیط سفرتان از مستر بلیط به این شهر سفر کنید و دیداری از موزه داشته باشید.

راه های دسترسی به موزه مردم‌شناسی

راه های دسترسی به موزه مردم‌شناسی

برای اینکه بتوانید به این محل بروید می توانید خرید بلیط اتوبوس را به صورت آنلاین انجام دهید و سفر خود به این ناحیه را انجام دهید. همانطور که در بخش قبل اشاره کردیم این موزه در حمام باغستان دایر است و این حمام در خیابان امام، خیابان طالقانی، کوچه حمام باغستان قرار دارد. پس می توانید با کلیه وسایل نقلیه عمومی موجود در شهر به این ناحیه دسترسی داشته باشید.

بازدید از موزه مردم‌شناسی اشکذر

برای دیدار از این موزه می توانید در همه روزهای هفته به جز شنبه ها اقدام کنید. لازم به ذکر است که ساعات مراجعه به آن 8 الی 19 است و همچنین در روزهای ۱۴ خرداد، شهادت حضرت علی، رحلت پیامبراکرم (ص)، شهادت امام جعفرصادق(ع)، عاشورا و تاسوعای حسینی تعطیل است.

نوشته موزه مردم‌شناسی اشکذر اولین بار در مجله مِستر بلیط. پدیدار شد.

برچسب ها: بدون برچسب

ثبت دیدگاه

لطفا همه ی قسمت ها را تکمیل کنید.