1-9

چاله سنبک؛ تاریخچه+راه های دسترسی

چاله سنبک

چاله سنبک کجاست؟ در کویر آران و بیدگل منطقه ای به اسم چاله سنبک قرار دارد که به عنوان یکی از کم نظیرترین جاذبه های طبیعی کشور ایران به شمار می رود.

چاله سنبک در قسمت شمال شرق آران و بیدگل قرار دارد که در آن گودال هایی برای کاشتن هندوانه وجود دارد تعداد این چاله 500 عدد می باشد اما امروزه کمتر از 150 گودال آن برای کشت قابل استفاده است. هنگامی که برای بازدید از چاله سنبک راهی می شوید می توانید با مراجعه به مجله مستر بلیط تمامی اطلاعات مورد نیاز را به دست آورید.

تاریخچه چاله سنبک

قدمت محوطه چاله سنبک به درستی مشخص نمی باشد اما بیش از 300 سال است که کاشت هندوانه را در این منطقه انجام می دهند. در چاله سنبک در عمق کمتر از یک متر به آب شیرین دست پیدا می کنند، این گودال ها تا دهه های قبل جاده ای مالرو داشتند که تنها کشاورزان برای کاشت و برداشت هندوانه از آن استفاده می نمودند اما بعد از گذشت چندسال یک جاده خاکی به وسیله جهاد کشاورزی ساخته شد.

بیشتر بخوانید: برای کسب اطلاعات بیشتر درباره شهرستان آران و بیدگل و برترین مقاصد گردشگری آن، مجموعه مقالات “آران و بیدگل” را مطالعه نمایید.

نقشه و معرفی بخش های مختلف چاله سنبک

نقشه چاله سنبک

چاله سنبک در 7 کیلومتری از شمال شرق شهرستان آران و بیدگل قرار دارد. همان طور که گفته شد از ویژگی های بی نظیر این محوطه وجود گودال هایی برای کاشت هندوانه می باشد.

خاصیت هندوانه هایی که در این منطقه کشت می شوند برای درمان بیماری های پروستات و کلیوی اثبات شده است، زیرا هندوانه های موجود در این منطقه دارای آب زیادی هستند. می توان گفت 100 روز بعد از عید نوروز یعنی پایان خرداد ماه هندوانه ها را برداشت می کنند.

اگر قصد رفتن به چاله سنبک را دارید می توانید با مراجعه به سایت مستر بلیط اقدام به تهیه بلیط مورد نیاز خود نمایید.

لایه های سخت زمین در این منطقه باعث به وجود آمدن مخزن های آب زیرزمینی شده است، همچنین می توان گفت هندوانه به دلیل داشتن مقدار زیادی آنتی اکسیدان برای درمان بیماری هایی مثل رماتیسم و آرتروز، ورم مفاصل و بیماری های التهابی بسیار مناسب است، از طرفی هم به دلیل داشتن پتاسیم بالا در فصل تابستان املاح معدنی از دست رفته بدن را باز می گرداند و در پیشگیری از بیماری های سرطان و زوال عقل موثر است.

از زمان باستان تا به امروز کشاورزان برای کشت دیم از این منطقه استفاده می کردند، اما به دلیل ریگ هایی که در این بیابان وجود دارد با رخ دادن باد شدید مقدار زیادی ماسه به درون چاله ها راهی می شود بنابراین هرسال قبل از کشت باید این شن ها را با بیل بیرون بیاورند.

در زمان های گذشته برای رفتن به چاله سنبک باید با پای برهنه از روی شن زارها گذر می کردند، با توجه به آب و هوای بسیار داغ در تابستان برای آماده سازی چاله شب ها حرکت می کردند. بعد از اینکه شرایط مناسب را برای کشت به وجود آوردند گودالی را به عمق یک تا یک ونیم متر حفر می نمودند تا آب به درون این گودال ها جاری شود.

گودال های زیادی را به فاصله یک متر از یکدیگر حفر می نمودند. این کار گودال های قبلی را با خاک گودال های بعدی پر می نمود یعنی خاک را از سطح به زیر زمین و از زیر زمین به سطح می آوردند بنابراین خاکی مرطوب و گل آلود به دست می آمد، به همین علت کاشت هندوانه در خاک های مرطوب نیازی به آبیاری نداشت.

بعد از اینکه این شرایط را فراهم آوردند و بعد از سبز شدن بذرها ریشه آن ها به راحتی به سمت عمق زمین راهی می شود یعنی به مخزن های آب طبیعی در زیر زمین می رسند، در نتیجه در این منطقه کویری نیازی به آبیاری نمی باشد این ویژگی بارز چاله سنبک از زمان های گذشته تا به امروز مورد استفاده قرار می گیرد.

برای خرید بلیط قطار می توانید از مستر بلیط کمک بگیرید و در کم ترین زمان رزرو خود را انجام دهید. اگر برای اولین بار است که می خواهید از مستر بلیط هتل تهیه کنید، رزرو هتل ایلام شامل تخفیف می شود، کافی است تا به صفحه هتل مراجعه کرده و از کد استفاده کنید.

شرایط بازدید از چاله سنبک

شرایط بازدید از چاله سنبک

همان طور که می دانید بیدگل محوطه های تاریخی بی نظیری را در خود جای داده است که چاله سنبک یکی از این مناطق تاریخی می باشد. اگر شما از افرادی هستید که به دیدن مناطق تاریخی علاقمند هستید می توانید برای مسافرت شهرستان بیدگل را در نظر بگیرید.

هنگام بازدید از جاذبه گردشگری طبیعی چاله سنبک احتیاج به پرداخت هیچ گونه هزینه ای نیست و می توانید حدود یک ساعت از زمان خود را به بازدید از این منطقه اختصاص دهید. برای راهی شدن به چاله سنبک می توانید با مراجعه به سایت مستر بلیط اقدام به خرید بلیط اتوبوس کاشان نمایید.

راه های دسترسی به چاله سنبک

برای رفتن به شهرستان بیدگل می توانید از مسیر آران و بیدگل استفاده نمایید. اگر با خودروی شخصی به مسافرت می پردازید می توانید از طریق مسیرهای مختلفی راهی چاله سنبک شوید و به راحتی از طریق جاده خاکی به چاله سنبک بروید اما اگر از وسایل نقلیه عمومی استفاده می کنید می توانید از جاده آران و بیدگل گذر کنید و نزدیک به این منطقه پیاده شوید.

آدرس: اصفهان، جاده آران و بیدگل، شهرستان بیدگل

نوشته چاله سنبک؛ تاریخچه+راه های دسترسی اولین بار در مجله مِستر بلیط. پدیدار شد.

برچسب ها: بدون برچسب

ثبت دیدگاه

لطفا همه ی قسمت ها را تکمیل کنید.