1401051004090022025779074

گزارش| روایت تسنیم از آنچه در سیل 10 دقیقه‌ای فیروزکوه گذشت/ در این سیل چند نفر جان باختند؟

بارش سیل‌آسای باران در فیروزکوه آسیب‌های گسترده‌ای به ۴ روستای این شهرستان وارد کرد و ۱۵ نفر از اهالی‌ این منطقه جان باختند اما ‌عملیات پاکسازی و شناسایی مفقودان ‌همچنان ادامه دارد.

– اخبار استانها –

به گزارش خبرگزاری تسنیم از فیروزکوه، سیلاب در روستاهای فیروزکوه از عصر روز پنج شنبه در پی بارندگی شدید در منطقه حبله رود در روستاهای زرین دشت، مرزداران و آتشان به وقوع پیوست و به رغم هشدارهای متعدد از سوی مسئولان و رسانه‌ها خسارات جانی و مالی زیادی به همراه داشت.

این سیلاب به صورت گسترده وارد روستاهای زرین دشت، مرزداران و آتشان شد و گل و لای زیادی را وارد منازل روستائیان، جاده‌ها و … کرد و در نهایت در پی این سیلاب عظیم در همان ساعات اولیه 9 کشته، 16 مفقودی و 12 مصدوم اعلام شد که طبق آخرین آمار تعداد فوتی‌ها به 15 نفر رسید، مصدومان درمان شده و نیز تعدادی از مفقودین زنده پیدا شدند.

برای سیلاب فیروزکوه مفقودی دیگری اعلام نشده اما مدیران و مسئولان محلی احتمال وجود هموطنان دیگری را نیز در محل وقوع سیلاب وارد می‌دانند و به همین دلیل برخی منابع تعداد فوتی‌های بیشتری را برای فیروزکوه حدس می‌زنند و با این حال نیروهای جهادی، امدادگر و خدمات رسان با وجود یافتن تمامی افراد و پیکر فوت شدگان همچنان پاکسازی محل جستجو برای فوت شدگان احتمالی را ادامه می‌دهند.

این سیلاب بخش گسترده‌ای از روستای مزداران را آسیب زد و در سایر روستاها نیز علاوه بر تخریب ساختمان‌ها خسارات زیادی به تاسیسات آب، برق و گاز وارد شده است.

این حادثه در پی سیلاب امام زاده داوود (ع) و در روزهایی رخ داد که یادآور حادثه مشابه سیل در میدان تجریش است. ساعت 13 روز 4 مرداد ماه سال 1366 سیل ویرانگری در شمیران و مناطق شمالی تهران اتفاق افتاد که موجب ویرانی تعداد قابل‌توجهی از مناطق مسکونی شده و عده کثیری از افراد حاضر در منطقه در اثر جریان شدید و گل‌آلود سیل جان خود را از دست دادند و حالا سال‌ها پس از این حادثه در همان ایام شاهد وقوع سیلاب در امامزاده داوود (ع) و پس از آن فیروزکوه و دماوند بودیم. این پدیده‌ از دیدگاه کارشناسان به دلیل بارش‌های متاثر از جریان‌های "مونسونی" است که برخاسته از شبه قاره هند است و رطوبتی را با خود حمل می‌کند که در نهایت تبدیل به ابر و باران می‌شود.

استاندار تهران: اولویت کشف وضعیت مفقودین است

محسن منصوری استاندار تهران پیش از آغاز بارندگی و سیلاب در دماوند و فیروزکوه در پی چندین اطلاعیه هشدارهایی را به شهروندان اعلام کرد و اظهار داشت: با توجه به پیش بینی بارندگی امروز شهروندان از توقف در حاشیه رودخانه‌ها و بستر مسیل‌ها اجتناب کنند و نسبت به ترددهای درون و برون شهری احتیاط لازم را داشته باشند و نیز رستوران‌ها و اماکن گردشگری نیز از پذیرش گردشگران خودداری کنند.

وی پیش از وقوع سیلاب یادآور شد: هموطنان نسبت به عدم توقف و پارک خودرو در اطراف درختان و ساختمان‌های نیمه کاره توجه جدی داشته باشند و روستاهایی که در مسیر سیلاب قرار دارند نیز نکات پیشگیرانه را جدی بگیرند تا شاهد حادثه ناگوار نباشیم.

منصوری سپس بیان کرد: انباشت گل و لای عملیات جستجو را با مشکل روبه رو کرده است و همه دستگاه‌ها و مسئولان شهری، انتظامی، امنیتی و عوامل هلال احمر و اورژانس در محل حادثه مستقر بوده و مشغول خدمت‌رسانی به متاثرین و جست‌وجوی مفقودان هستند.

استاندار تهران در ادامه گفت: تعداد فوتی‌های سیل شهرستان فیروزکوه به 15 نفر افزایش یافت.

سیل فیروزکوه سنگین‌تر از سیل امام‌زاده داوود است

محمد حسن نامی با اشاره حضورش در روستای مزداران فیروزکوه و بازدید از مناطق سیل‌زده این شهرستان گفت: حوالی ساعت 14:10 شاهد جاری شدن سیلاب در برخی از روستاهای شهرستان فیروزکوه بودیم که بیشترین خسارات آن مربوط به روستای مزداران بود.

وی با بیان اینکه درپی این سیل خساراتی به تعدادی از واحدهای مسکونی در این محدوده وارد شد افزود: روستای مزداران بر روی دامنه کوه قرار داشته و در کنار آن مسیل یا رودخانه‌ای هم نبود، اما حجم بالای بارش‌ها در این روستا به حدی بود که ناگهان حجم زیادی از آب وارد این روستا شده و خسارات جانی و مالی سنگینی را برجای گذاشت.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور ادامه داد: درپی این سیلاب تخریب ساختمان و … نیز در روستا صورت گرفته و هزاران تن گل و لای وارد مسیر و جاده شد که عوامل هلال احمر در کنار عوامل سپاه و بسیج وارد عمل شده و موفق شدند که جاده اصلی را بازگشایی کنند.

وی درباره اینکه آیا سیل امام زاده داوود(ع) سنگین‌تر بوده یا سیل رخ داده در فیروزکوه تصریح کرد: سیل امامزاده داوود پس از حدود 22 دقیقه بارش شدید باران رخ داد و سیل فیروزکوه پس از حدود 10 دقیقه بارش ایجاد شد؛ اما خسارات برجای مانده از سیل در فیروزکوه و همچنین میزان حجم آبی که در سیل وجود داشت، بیشتر از سیل رخ داده در امام‌زاده داوود است.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور ادامه داد: در سیل مزداران فیروزکوه حجم زیادی از آب ناگهان از کوه سرازیز شده و به این روستا که در دامنه کوه قرارداشت خسارات سنگینی وارد کرد. این نشان می‌دهد که سیل فقط در حاشیه رودها نیست و ممکن است در دامنه کوه‌ها نیز جاری شود.

تعداد مفقودی‌های سیلاب فیروزکوه به 6 نفر رسید/ خطوط ارتباطی و محورهای اصلی مناطق سیل‌زده برقرار شد10 کشته و 16 مفقود در سیل شهرستان فیروزکوه9 کشته، 16 مفقودی و 12 مصدوم در سیل فیروزکوه/ ‌برخی محورهای مواصلاتی مسدود شد

تاسیسات زیر بنایی در روستاهای فیروزکوه به شدت آسیب دیده است

محمد حیدری منش فرماندار شهرستان فیروزکوه در گفت و گ. با خبرگزاری تسنیم، با اشاره به خسارات جانی و مالی ناشی از سیل در این شهرستان اظهار داشت: سیل 4 روستای شهرستان فیروز کوه را درگیر کرد و روستای مزداران بیش از باقی روستاها آسیب وارد شده است و تا این لحظه نیز شمار فوتی‌های حادثه دردناک وقوع سیل به 15 نفر رسیده است.

وی افزود: تاسیسات زیر بنایی به شدت آسیب دیده و شاهد حجم بالای خرابی در گوشه و کنار این روستا هستیم.

فرماندار فیروزکوه گفت: از ابتدای وقوع سیل سپاه حضرت سید الشهدا(ع) با اعزام بیش از 800 نفر نیروی کمکی در منطقه حضور دارند و به مجموعه‌های شهرستان را برای رفع مشکلات ناشی از سیل ماموریت دادیم.

وی ادامه داد: با برنامه ریزی انجام شده بازگشایی مسیرها و تامین زیر ساخت‌ها در دست اقدام و اجرا است.

فرماندار فیروز کوه ابراز داشت: شبکه تلفن همراه روز اول وقوع سیل قطع شد و از روز دوم به سرعت وصل شد، برق تمامی روستاها وصل شده و در حال حاضر تنها برق در چند نقطه در روستای مزداران با توجه به حجم بالای تخریب سیل قطع است که مدیران دستگاههای خدمات رسان پی گیر هستند تامشکل رفع شود.

حیدری منش با اشاره به خسارات وارد شده از سیل توضیح داد: در حوزه‌های کشاورزی و باغداری و دامداری آسیب‌های زیادی را داشتیم و در حال برآورد خسارت‌ها هستیم و در این راستا برآورد آسیب‌های کشاورزی و باغی ما در حدود 1250 میلیارد تومان پیش بینی شده که اقدامات لازم در زمینه پی گیری رفع مشکلات در دست اقدام و اجرا است.

انتهای پیام/

برچسب ها: بدون برچسب

ثبت دیدگاه

لطفا همه ی قسمت ها را تکمیل کنید.