2qa

آثار تاریخی قاین کجاست؟ معرفی + راه‌های دسترسی

آثار تاریخی قاین

آثار تاریخی قاین کجاست؟ قاین یا قائن یکی از قدیمی‌ترین شهرهای استان خراسان جنوبی است. این شهر دارای تاریخی ۳۰ هزار ساله است و به جرات می‌توان گفت نه تنها قدیمی ترین شهر استان خراسان جنوبی بلکه دیرینه ترین و کهن ترین شهر ایران نیز به شمار می رود.

این شهر مرکز شهرستان قاینات است و به دلیل زعفران مرغوب و بسیار با کیفیتی که دارد، دارای شهرت جهانی است و به سرزمین طلای سرخ مشهور است. قاین همواره پذیرای گردشگران و مسافران بسیاری است که از جای جای جهان برای دیدن مزارع ارغوانی زعفران به این نقطه سفر می‌کنند.

در ادامه‌ی این مطلب به توضیح شهر قاین و جاذبه های دیدنی و زیبای آن می پردازیم. پس با مجله مستر‌بلیط همراه باشید تا هر آنچه لازم است را بدانید.

تاریخچه شهر قاین

تاریخچه شهر قاین

شهرستان قاین دارای تاریخ چند هزار ساله است و به عنوان اولین سکونتگاه بشر و خواستار تمدن بشری شناخته می شود. سابقه سکونت در این شهرستان به پیش از اسلام و ۳۰ تا ۳۵ هزار سال پیش از میلاد می‌رسد.

قاین از اهمیت بسیار زیادی در دوره ساسانیان برخوردار بوده است و مورخان و باستان شناسان بسیاری از این شهر در متون خود نام برده و از آن به عنوان یکی از مراکز قدرت ساسانیان یاد کرده اند.

به دلیل قرارگیری در موقعیتی مهم و در مسیر راه های تجاری کرمان، سیستان و سواحل عمان از اهمیت تجاری و اقتصادی بسیار بالایی داشته است. اهمیت تجاری آن، به اندازه ای بالا بوده که در قرن چهارم هجری، آن را دروازه عمان و انبار خراسان می دانستند.

این شهر در گذشته به همراه شهر تون (فردوس امروزی) از مهم ترین و وسیع ترین شهرستان های ایالت قهستان بزرگ بوده است، به طوری که مارکوپولو در سفرنامه خود از این منطقه به نام تونوکاین یاد کرده است.

برای رزرو هتل می توانید از طریق آنلاین اقدام کنید و رزرو خود را از مستر بلیط انجام دهید.

تونوکاین در واقع ترکیب نام قاین با نام شهر تون است. افراد مهم و دارای مقام زیادی برای سفر به این شهر آمده اند و در سخنان و متون خود به خوبی به آن اشاره کرده و هرکدام زیبایی ها و جاذبه های بی نظیر آن را توصیف کرده اند. افرادی مانند: ناصرخسرو، شاه عباس صفوی، مارکوپولو و لطفعلی خان زند.

قاین مردمانی بسیار با محبت، صمیمی، خون گرم و مهمان نواز دارد. در دوره زندیه هنگامی که قاجارها برای گرفتن سلطنت تلاش می‌کردند و حملات زیادی در کشور در جریان بود، لطفعلی خان زند به قاین پناه آورده و مدتی را در این شهر سپری کرد.

قاین جاذبه‌های گردشگری بسیاری دارد و کسانی که به تاریخ کهن علاقه دارند، بایستی حتماً یک بار به این شهر سفر کرده و از بناهای باشکوه و دلچسب آن دیدن کنند.

آثار تاریخی قاین

نقشه و معرفی آثار تاریخی قاین

قاین مرکز شهرستان قاینات است که در شمال استان خراسان جنوبی واقع شده است. این شهر در مجاورت مشهد مقدس قرار دارد و حدود ۵ ساعت با آن فاصله دارد، پیشنهاد می‌شود اگر به مشهد سفر کردید حتما دیدن از قاین را در برنامه‌ ی خود قرار دهید.

اکثر گردشگران برای خرید زرشک و زعفران مرغوب با قیمت های مناسب به این شهر سفر می کنند، فروشگاه های بسیار زیادی برای این کار وجود دارد که شما می توانید با مراجعه به هرکدام خرید خود را انجام دهید.

قاین جاذبه های گردشگری بسیاری دارد، از جمله: موزه مردم‌شناسی، موزه آب، خانه سلطانی، آرامگاه ابوالمفاخر، مسجد جامعی که قدمتی هزار و ۳۰۰ ساله دارد، قلعه کوه قاین، قلعه کوه زردان و بسیاری جاذبه های شگفت انگیز دیگر. در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با قله کوه زردان آشنا کنیم.

قلعه کوه زردان

این بنای تاریخی که در روستای افین در استان خراسان قرار گرفته، بسیار به شهر قاین نزدیک است. این اثر سنگی مربوط به دوره ساسانی اسماعیلیان است. این قلعه از مهم‌ترین قلعه‌های آن زمان به شمار می‌رود و به دلیل موقعیت جغرافیایی بسیار خوبی که دارد، اهمیت بسیار زیادی در آن زمان کسب کرده بوده است.

این موقعیت امکان کنترل کامل عبور و مرور در جاده ابریشم را فراهم می‌ کرده است و اشراف زیادی بر مناطق شرقی شهرستان زیرکوه و قهستان داشته است. ارتفاع آن به بیش از ۵۰۰ متر می‌رسد و ساکنان آن با استفاده از بلندی آن، در هنگام خطر به وسیله آتش و دود حاکمان قاین را از خطر آگاه می کردند.

این قلعه دارای برج‌هایی برای دیده‌بانی نیز است. آثار معماری و باستانی بر جای مانده از این قلعه نشان دهنده ارزش و اعتبار آن در زمان اسماعیلیان است. در حال حاضر تاسیسات این قلعه به دلیل حوادث طبیعی مانند باران، سیل و زلزله بسیار تخریب شده و صورتی در هم ریخته را به وجود آورده است اما حتی با وجود این خرابی ها هنوز هم هنر مردمان آن زمان در ساختن راهروها و طاق های بسیار زیبا مشهود است.

بازدید از آثار تاریخی قاین

شرایط بازدید از آثار تاریخی قاین

شما می توانید همه روزه بجز روزهایی که تعطیل رسمی هستند از جاذبه‌های قاین دیدن کنید. برای دیدار جاذبه هایی مانند زردان کفش مناسب را فراموش نکنید. پیشنهاد می‌ شود از خریدن صنایع دستی و سوغات قاین مانند : زعفران، زرشک، بادام، پسته و فرش و جاجیم غافل نشوید.

نحوه دسترسی به آثار تاریخی قاین

شما با هر نوع وسیله نقلیه ای که بخواهید می توانید به این شهر تاریخی که دارای ۱۱۶ هزار نفر جمعیت است، سفر کنید. اگر بخواهید با هواپیما سفر کنید، می توانید ابتدا به بیرجند یا مشهد مقدس و سپس با ماشین یا اتوبوس به قاین بروید.

پیشنهاد می شود با مراجعه به مستر بلیط مسیر و تاریخ خود را مشخص کرده تا مستر ‌بلیط تمام موارد موجود را جستجو کند و بهترین و ارزان ترین بلیط را برای شما پیشنهاد کند. امید است با خیالی راحت و آسوده بلیط مورد نظر خود را پیدا کرده و آن را رزرو کنید.

امکان سفر با اتوبوس نیز وجود دارد. اتوبوس همواره در دسته ارزان ترین شیوه سفر قرار داشته است. پایانه مسافربری قاین در شرق شهر واقع شده است و مسافرین و گردشگران گرانقدر می‌توانند برای رفت و آمد به شهرهایی مانند تهران، اصفهان، مشهد، بیرجند و… از آن استفاده کنند.

مستر بلیط همچنین امکان خرید بلیط اتوبوس شهر قاین را نیز برای شما فراهم کرده است، سفر خوشی برایتان آرزومندیم.

نوشته آثار تاریخی قاین کجاست؟ معرفی + راه‌های دسترسی اولین بار در مجله مِستر بلیط. پدیدار شد.

برچسب ها: بدون برچسب

ثبت دیدگاه

لطفا همه ی قسمت ها را تکمیل کنید.