2fk

فرودگاه بین المللی کرمان کجاست؟ معرفی + راه‌های ارتباطی

فرودگاه بین المللی کرمان

فرودگاه بین المللی کرمان کجاست؟ کرمان یکی از شهرهای ایران که در جنوب شرقی است. کرمان مرکز استان پهناور کرمان و جزو 5 شهر تاریخی کشور است. یکی از برنامه های دولت برای این شهر تبدیل آن به شهری الکترونیک می باشد.

این شهر دارای آب و هوائی نیمه کویری است بنابراین برای سفر به این شهر بهترین زمان زمستان و اواخر بهار است. قدمت این شهر باعث شده است که دارای آثار تاریخی فراوان مانند گنبد جبلیه، مجموعه گنجعلیخان، باغ شازده، آرامگاه شاه نعمت‌الله ولی و بسیاری دیگر می باشد.

غذاهای محلی این استان نیز دارای قدمتی تاریخی هستند که از میان آنها می توان آش شولی (اوماچو)، روغن جوشی، چغوک بریزو، هلیم بادمجان و آش آماج را نام برد. برای رفتن به کرمان می توانید هم از به صورت زمینی و هم هوائی سفر کنید. در ادامه مطالب با مجله مستر بلیط و توضیحاتی در مورد فرودگاه کرمان همراه باشید.

تاریخچه فرودگاه بین المللی کرمان

تاریخچه فرودگاه بین المللی کرمان

تصمیم برای ساخت این فرودگاه در سال 1304 گرفته و همزمان مطالعات آن آغاز شد. شروع عملیات این فرودگاه در سال 1335 انجام گرفت. اولین پرواز های این فرودگاه نیز در سال 1349 آغاز و بهره‌برداری شد. اولین مسیر پرواز این فرودگاه کرمان به تهران و بالعکس بود که و با هواپیمای DC6 انجام شد.

مساحتی که این فرودگاه در ان احداث شد 600 متر مربع بوده است که دارای دو باند پروازی به طول های 2600 متر و 2000 متر با عرض های 45 متری بود. در سال 1360 عملیات توسعه باند آن انجام گرفت که طی این عملیات، طول باند فرودگاه به اندازه 3845 متر و عرض آن به 60 متر رسید.

ولی بهره برداری از این پروژه به سال 1366 برمی‌گردد. در سال 1369 این پروژه به طور کال تحویل داده شد. یکی دیگر از پروژه های توسعه ای این فرودگاه در سال 1366 انجام گرفت که طی این پروژه ترمینال این فرودگاه به مساحت 1200 متر مربع توسعه پیدا کرد.

در سال 1369 ترمینال داخلی به مساحت 3200 متر مربع رسید و ترمینال خارجی با مساحت 2600 متر مربع و ترمینال خارجی به مساحت 3600 متر مربع احداث شد. در طی توسعه های بسیاری که در دهه 60 بر روی این فرودگاه انجام گرفت، فرودگاه به شکل کنونی که قرار دارد تبدیل شده است.

درباره فرودگاه بین المللی کرمان

بعد از تاریخچه ای که درمورد این فرودگاه برای شما آورده شد کمی درباره فرودگاه صحبت خواهیم کرد. این فرودگاه بزرگترین و مجهزترین فرودگاه جنوب شرق کشور می باشد. فرودگاه در قسمت غربی و در فاصله 4 کیلومتری از شهر قرار دارد.

ارتفاع آن از سطح دریا برابر با 1750 متر می باشد که جزو مرتفع ترین فرودگاه های ایران محسوب می‌شود. این فرودگاه در حال حاضر دارای دو باند پرواز به طول های 2،029 و 3،847 متر و سه ترمینال داخلی، بین المللی و حجاج است.

فرودگاه قطب اصلی برای شرکت هواپیمائی ماهان می باشد یعنی شرکت ماهان بیشتر پروازهای خود را برای این فرودگاه انجام می‌دهد. بیانیه ماموریت این فرودگاه به این شرح می باشد: ارائه خدمات ناوبری هوایی در فضای کشور و فرودگاه‌ها به پروازها، مدیریت ترافیک هوایی، نصب و نگهداری تجهیزات و دستگاههای ارتباطی، ناوبری و نظارتی، نصب و نگهداری تجهیزات عملیات فرودگاهی در بخشهای زمینی و هوایی فرودگاه‌ها.

درباره فرودگاه بین المللی کرمان 

ترمینال های فرودگاه بین المللی کرمان

این فرودگاه دارای سه ترمینال پروازی داخلی، خارجی و حجاج است. از هریک از این ترمینال ها برای پروازهای شخصی استفاده می شود. از ترمینال داخلی برای پرواز هائی که به شهرهای مختلف کشور انجام میگردد استفاده می‌شود.

پرواز های خارجی برای شهرهای مختلف جهان از طریق ترمینال خارجی انجام می‌شود. پرواز برای حج که به صورت فصلی انجام می‌شود، از ترمینال حجاج انجام می‌پذیرد. این ترمینال‌ها امکاناتی به صورت مجزا دارند که برای رفاه حال مسافران و بر اساس احتیاجات آنها برقرار شده اند. برای رسیدن به ترمینال ها نیاز است از مسیرهای جداگانه ای استفاده کنید.

مسیرهای پروازی فرودگاه

پروازهای این فرودگاه برای شهر های مشخص و خاصی که بیشترین تعامل را با آن دارند برنماه ریزی شده است. مسیر های پروازی داخلی شامل مسیر کرمان – تهران و بالعکس، مسیر کرمان – مشهد مقدس و بالعکس، مسیر کرمان – شیراز و بالعکس، مسیر کرمان – اصفهان و بالعکس، مسیر کرمان – تبریز و بالعکس، مسیر کرمان – کیش و بالعکس، مسیر کرمان -زاهدان و بالعکس و مسیر کرمان – اهواز و بالعکس می‌شود.

از مسیر های بین المللی این فرودگاه نیز می توان به مسیر کرمان – نجف و بالعکس و مسیر کرمان – بغداد و بالعکس اشاره کرد. فرودگاه جده و فرودگاه مدینه جزو مقاصدی هستند که این فرودگاه به صورت فصلی به آنها پرواز دارد.

شرکت های هواپیمائی فعال در فرودگاه شرکت های هواپیمائی مختلفی به صورت متعدد و روزانه پروازهائی را در این فرودگاه تدارک می بینند. شرکت هواپیمائی ایران ایر، شرکت هواپیمائی زاگرس، شرکت هواپیمائی آسمان، شرکت هواپیمائی ماهان ایر و شرکت هواپیمائی کیش ایر شرکت هائی هستند که در این فرودگاه فعالیت دارند و پروازهای مختلفی را برای شهر های داخلی و خارجی ارائه می‌دهند.

فرودگاه سیرجان

فرودگاه تابعه فرودگاه بین المللی کرمان

استان کرمان جزء استان های پهناور است و مراکز صنعتی فراوان دارد، همین امر باعث شده است افراد بسیاری برای کار به این استان بروند. به همین دلیل دارای فرودگاه‌های متعددی در قسمت‌های مختلف استان می‌باشد.

از این فرودگاه ها می توان به فرودگاه های 4 فرودگاه در شهرستان‌هاي سيرجان، رفسنجان، جيرفت و بم و همچنین ايستگاه هوايي ناوبري و تجهيزاتي واقع در دربند راور و سايت راداري واقع در جبال بارز جيرفت اشاره کرد. در ادامه درباره این فرودگاه به اختصار شرح می دهیم.

فرودگاه سیرجان

سیرجان شهری در جنوب شرقی و در 960 کیلومتری کرمان است که در ارتفاع 1766 متری از سطح دریا واقع شده است. فرودگاه این شهر در فاصله 12 کیلومتری و در شمال این شهر قرار گرفته است. باند پرواز آن 3700 متر می‌باشد. این فرودگاه تنها دارای یک پرواز به تهران است.

در سال ۲۰۱۶ میلادی ۴۲۸ هواپیما در این فرودگاه نشست و برخاست انجام دادند و ۳۲٬۵۱۲ نفر مسافر و ۲۱۲٬۳۱۸ کیلوگرم بار از طریق آن جابجا شدند. تنها شرکت هواپیمائی فعال در این فرودگاه شرکت ماهان است. این فرودگاه طرح های توسعه ای در دست اجرا دارد که شامل بهسازی عوامل پروازی و بهسازی ترمینال می‌شود.

خدمات رفاهی این فرودگاه شامل نمازخانه، دفتر ایستگاه هواپیمایی ماهان ایر، غرفه بسته بندی بار، پارکینگ خودرو، ایستگاه تاکسی و سرویس بهداشتی می‌شود.

فرودگاه جیرفت

فرودگاه دیگر این استان فرودگاه جیرفت می باشد که در نزدیکی شهرستان جیرفت قرار دارد. شهرستان جیرفت در فاصله 228 کیلومتر از شهر کرمان قرار دارد. فاصله فرودگاه این شهر که در قسمت شمال غربی آن قرار دارد 13 کیلومتر است.

این فرودگاه در ارتفاع 812 متری از سطح دریا قرار دارد و به هفت شهر جنوبی این استان خدمات خود را ارائه می‌دهد. باند پرواز آن 3400 متر طول و 60 متر عرض دارد که قادر به پذیرش هواپیماهائی مانند ایربای 320 و فوکر 100 نیز است.

فرودگاه جیرفت مانند دیگر فرودگاه‌های کوچک کشور تنها دو پرواز دارد که یکی به مقصد فرودگاه مهرآباد تهران در روزهای یکشنبه و دوشنبه و دیگری به مقصد ایرانشهر در روزهای سه‌شنبه و پنجشنبه می باشد. تنها شرکت هواپیمائی فعال در آن هواپیمائی ماهان است.

در سال ۲۰۱۶ میلادی ۲۰۲ نشست و برخاست هواپیما در این فرودگاه انجام شد و ۱۰٬۶۴۰ نفر مسافر و ۸۶٬۸۵۹ کیلوگرم بار از طریق آن جابجا شدند. از امکانات رفاهی این فرودگاه می توان نمازخانه، دفتر ایستگاه هواپیمایی ماهان ایر، غرفه بسته بندی بار، دستگاه خود پرداز بانک کشاورزی و ایستگاه تاکسی را برشمرد.

فرودگاه جیرفت

فرودگاه رفسنجان

فرودگاه رفسنجان نیز در استان کرمان و در شهرستان رفسنجان قرار دارد. رفسنجان شهر پسته ایران از شهرستان های شمال غربی این استان و در فاصله 114 کیلومتری شهر کرمان است. فرودگاه این شهر در فاصله 12 کیلومتری و در قسمت جنوبی آن واقع شده است.

این فرودگاه دارای باند پروازی به طول 2991 متر و عرض 45 متر است. در سال 2016 در این فرودگاه 244 پرواز انجام شده است که توسط آنها ۱۵٬۸۶۲ مسافر و ۱۳۶٬۸۲۵ کیلوگرم بار جا به جا شده است. تنها پرواز آن که به فرودگاه مهرآباد است، توسط شرکت های هواپیمائی ماهان و آسمان انجام می‌گیرد.

این فرودگاه دارای امکاناتی همچون اتاق مراقبت کودک، نمازخانه، دفتر ایستگاه هواپیمایی ماهان ایر، دستگاه خود پرداز، پارکینگ خودرو و ایستگاه تاکسی است.

فرودگاه بم

شهر بم که از مشهورترین شهرهای استان کرمان بخاطر زلزله ناگوار استان کرمان است، در 190 کیلومتری از مرکز استان یعنی کرمان قرار دارد. فرودگاه بم را می‌توان کوچکترین فرودگاه این استان نامید. این فرودگاه در نزدیکی شهر بم و در ارتفاع 3231 متری از سطح دریا بنا شده است.

این فرودگاه مانند دیگر فرودگاه های کوچک این استان تنها پروازش را به فرودگاه مهرآباد تهران و بلعکس انجام می دهد. تنها شرکت هواپیمائی فعال در آن شرکت هواپیمائی ماهان است. این فرودگاه دارای خدمات رفاهی مانند غرفه‌های تجاری، شعبات بانک‌ها و رستوران و بوفه است.

امکانات رفاهی فرودگاه کرمان

امکانات رفاهی این فرودگاه چیزی بیشتر از امکانات سایر فرودگاه های ایران ندارند. امکاناتی که در این فرودگاه قرار دارد بر اساس نیازی که مسافران احساس خواند کرد ایجاد شده است.

این امکانات شامل انواع غرفه‌های تجاری، شعبات بانک‌ها، رستوران و بوفه، فروش اینترنتی بلیط، پارکینگ، نمازخانه، اتاق مادر و کودک، کابین سیگار، خدمات حمل بار و بسته‌بندی، ارسال بار هوايي، اينترنت رايگان، میزخدمت و دستگاه های خودپردازهای مختلف، نمایندگی دفاتر مختلف هواپیمایی دفاتر فروش بليط و ارائه‌ی خدمات می‌شود.

غرفه های تجاری این فرودگاه در تمامی ترمینال ها موجود می باشد که شامل عرضه سوغات و فروش سنگ های تزیینی می‌شود. بانک ملی در این فرودگاه شعبه دارد که این شعبه بانکی هم در ترمینال خارجی و هم در ترمینال داخلی موجود می باشد.

با استفاده از این بانک می توانید انواع عملیات بانکی را انجام دهید و همچنین می‌توانید برای واریز وجه عوارض خروج از کشور از این بانک استفاده کنید. برای استفاده از رستوران، بوفه، فست فود فست فود می توانید به سالن عمومی ترمینال دخلی مراجعه کنید و از این خدمات استفاده نمائید.

این فرودگاه دارای دو پارکینگ برای ترمینال داخلی و خارجی است. در صورت نیاز می توانید از هریک از این پارکینگ ها استفاده کنید. فرودگاه بین المللی کرمان داراي پارکینگ مسقف به متراژ 800 مترمربع در قسمت ترمینال پروازهاي داخلی است ظرفیت پذیرش 830 دستگاه خودرو را دارد. همچنین پارکینگ روباز ترمینال های خارجی به متراژ 30000 متر مربع با ظرفیت پذیرش بیش از 1500 دستگاه خودرو آماده سرویس دهی می باشد.

امکانات رفاهی فرودگاه کرمان

راه‌های دسترسی به فرودگاه کرمان

فاصله فرودگاه تا شهر زیاد نیست به همین دلیل به راحتی می توانید بین شهر و فرودگاه رفت و آمد داشته باشید بدون اینکه زمان زیادی از شما گرفته شود. از دو طریق می توانید این کار را انجام دهید.

اول از طریق اتوبوسرانی کرمان که برنامه زمانبندی آن هر 30 دقیقه است و هزینه کمتری برای شما در بر دارد. راه حل بعدی استفاده از تاکسیرانی در محل سمت راست خروجی پایانه داخلی است که می‌توانید تا درب منزل از آنها استفاده کنید.

راه‌های ارتباطی فرودگاه بین المللی کرمان

تلفن خانه 31221223 الی 221 با پیشماره 130 ازخارج استان
نمابر 31222223
روابط عمومی 32121101 الی 02
دفتر مدیرکل 31221220
اطلاعات پرواز تماس از کرمان 222
تماس از شهرستانها 31221132 الی3

اگر سفری از فرودگاه بین المللی کرمان داشته اید می توانید در بخش کامنت ها نظرتان را در این باره بیان کنید.

نوشته فرودگاه بین المللی کرمان کجاست؟ معرفی + راه‌های ارتباطی اولین بار در مجله مِستر بلیط. پدیدار شد.

برچسب ها: بدون برچسب

ثبت دیدگاه

لطفا همه ی قسمت ها را تکمیل کنید.