5qa

قلعه سفید اشکنان کجاست؟ معرفی + راه‌های ارتباطی

قلعه سفید اشکنان

اشکنان از شهرهای شهرستان لامرد در استان فارس است، این شهر تاریخی عظیم دارد که به 228 سال ق.م و دوران اشکانیان بر می گردد. گفته می شود در زمان پادشاهی هوشنگ، از پادشاهان اشکانی، وی در این منطقه چندین قلعه بنا کرد که به موجب آنها آبادانی در این ناحیه شکل گرفت و به صورت شهری در آمد.

در ابتدا نام آن سودابگرد بود ولی پس از مدتی به اشکنان تغییر نام داد. این شهر بنابر قدمت بالائی که دارد سرشار از جاذبه های تاریخی متنوع و خاص است، همین مسئله باعث شده است که به شهری توریستی و گردشگر پذیر تبدیل شود.

علاوه بر آثار تاریخی از مناطق طبیعی بکر و ناب زیادی برخوردار است که سالانه گردشگران زیادی به آنجا سفر می کنند. از جاذبه های گردشکری این شهر می توان به امامزاده میرحسن، آبگرم پاقلات، منطقه تنگخور روستای لاورخشت، منطقه اوباد، قلعه خان، حمام و مسجد علیخان و پل مهران اشاره کرد.

در این بخش از مجله مستر بلیط در مورد یکی از آثار تاریخی این شهر یعنی قلعه سفید اشکنان توضیحاتی در اختیار شما قرار می دهیم.

معرفی قلعه سفید اشکنان

معرفی قلعه سفید اشکنان

این قلعه که زمان ساخت آن به دوران قاجار بر می گردد در شهرستان لامرد شهر اشکنان قرار دارد. این قلعه از لحاظ مساحت، دارای وسعت بالایی است و معماری زیبا و مخصوص به خود دارد.

صاحب این قلعه را رئیس علی خان اشکنانی فرزند رئیس محمد تقی، حاکم منطقه اشکنان می دانند که در سال 1217 آن را ساخته است. این قلعه در دوران قاجار ساخته شد و در دوران پهلوی همچنان مورد استفاده و سالم بود و از آن جهت که برای اولین بار در آن از گچ استفاده کردند به قلعه سفید مشهور شده است.

بر اساس برخی از روایت های موجود در مورد این قلعه حدودا ۱۵۰ خدمه و تفنگدار تحـت سرپرستی خان خدمت می کرده اند. تفنگداران تحـت فرماندهی خان قلـعـه نشین امنیت قلعه و دیگر قلاع منطقه را در برابر شـورش هـای احتـمالی را عهده دار بودند.

اما در داخل قلعه تنها ۱۲ تفنگدار حضور داشتند و بر تعداد این افراد می بایست خدمتکاران را نیز اضافه کرد. حقوق و مواجب این افراد توسط خان و بیشتر از طریق مالیات هایی که در فصول مختلف از مردم اخذ می کردند، پرداخت می شده است.

معماری قلعه سفید اشکنان

معماری قلعه سفید اشکنان

این قلعه که دارای مساحتی زیادی است ابعادی برابر با 90 در 65 متر دارد و ارتفاع آن در بلندترین قسمت به 5 متر می رسد. دور تا دور این قلعه را خندقی کشیده بودند که عرض آن 4 و عمقش 3 متر و برای بالا بردن امنیت بوده است.

درب ورودی قلعه در ضلع جنوب غربی حصار قرار دارد، و در گوشه جنوب غربی و شمال شرقی بنا می توان آثار برج های مدور را مشاهده کرد. چهار طرف حیاط از اتاق هایی تشکیل شده که به صورت دو طبقه بودند و طبقه دوم آن کوچکتر از طبقه اول بوده و از آن امروزه تنها یک اتاق باقی مانده است.

در وسط حیاط یک عمارت کلاه فرنگی که احتمالا در تابستان از آن استفاده می کردند به چشم می خورد. دیوارهای بنا از خشت و در برخی قسمت ها از سنگ درست شده است و در قسمت های مختلف آن طاقچه هایی ایجاد کرده اند.

عمارت داخل حصار را رو به جنوب و در مرکز قلعه ساخته اند که دارای چهار برج در چهار جهت قلعه و یک بـرج بـزرگ در وسط محـوطـه قلـعـه بود. این قلعه همچنین شش حیاط و دو اصطبل در بیرون از محوطه قلعه داشته است.

برای سفر به لامرد راه و روش های زیادی وجود دارد که یکی از آنها استفاده از اتوبوس است، علاوه بر این برای خرید بلیط اتوبوس لامرد می توانید از مستر بلیط کمک بگیرید.

راه های دسترسی به قلعه

راه های دسترسی به قلعه

بسیاری از افراد دیدار از بنا های تاریخی از موضوعات مورد علاقه شان است به همین خاطر دنبال بازدید از این اماکن هستند. اگر شما هم در این دسته از افراد قرار دارید باید بدانید برای دیدن این بنا می توانید سفری به شهر اشکنان، که در 48 کیلومتری لامرد و در 447 کیلومتری شیراز قرار دارد، داشته باشید.

این سفر را می توانید با استفاده از وسایل حمل و نقل درون استانی و یا خودرو شخصی انجام دهید. انتخاب وسیله نقلیه بنابر سلیقه و شرایط خودتان می تواند انجام گیرد.

بازدید از قلعه سفید اشکنان

بازدید از این بنا را می توانید در هر ساعتی که تمایل داشتید انجام دهید و نیازی به پرداخت هزینه بابت این دیدار ندارید. بهتر است در فصول سرد و خنک سال به این منطقه سفر کنید تا از گرمای زیاد منطقه دور بمانید.

نوشته قلعه سفید اشکنان کجاست؟ معرفی + راه‌های ارتباطی اولین بار در مجله مِستر بلیط. پدیدار شد.

برچسب ها: بدون برچسب

ثبت دیدگاه

لطفا همه ی قسمت ها را تکمیل کنید.