4mq

موزه مردم شناسی قاین کجاست؟ معرفی + راه‌های دسترسی

در کشور ایران جاذبه های تاریخی و طبیعی بسیاری را می توان مشاهده کرد که هر کدام در شهری نهفته اند. این جاذبه های گردشگری هر کدام از ویژگی های منحصر به فردی برخوردار هستند و هر ساله گردشگران زیادی را به سمت خود روانه می کنند. یکی از شهرهایی که اثرهای تاریخی و دیدنی مختلفی را درون خود جای داده است شهر قاین در استان خراسان جنوبی است. این شهر با گذر زمان دستخوش تغییراتی قرار گرفته، به نحوی که اثری از کهنه دژ ها، ارگ و بسیاری از برج و باروهای آن باقی نمانده است. یکی از جاذبه های گردشگری قاین موزه مردم شناسی آن محسوب می شود، که در خانه سلطانی واقع شده است. قدمت قاین با توجه به اینکه به دوران پارینه سنگی بر می گردد، از اثرهای قدیمی زیادی برخوردار هست. از جاذبه های آن می توان به آرامگاه بوذر جمهور، مسجد جامع، غار جوجه، موزه آب، موزه مردم شناسی و … اشاره کرد. ما در این مبحث از مجله مستر بلیط قصد داریم اطلاعت مناسبی را در مورد موزه مردم شناسی قاین در اختیار شما قرار دهیم، بنابراین هنگام مسافرت به این شهر بهتر است اطلاعات کاملی را از جاذبه های دیدنی آن در اختیار داشته باشید.

تاریخچه موزه مردم شناسی قاین

همان طور که در مطالب بالاتر ذکر شد موزه مردم شناسی قاین در ملک تاریخی سلطانی قرار گرفته است، قدمت این بنای تاریخی به دوران حکومت پادشاهان پیشین باز می گردد، اما لازم به ذکر است که بگوییم موزه مردم شناسی آن را در سال 1384 افتتاح کرده اند.

تاریخچه موزه مردم شناسی قاین

نقشه و معرفی بخش های مختلف

موزه ها مکان هایی هستند که آداب و رسوم خاص آن مناطق را برای مردم باز گو می کنند. درون موزه مردم شناسی قاین می توان بخش های مختلفی را مشاهده کرد.

تمامی این بخش ها را با معماری خاصی چیده اند. از بخش های آن می توان به مراسم شب یلدا که رسم دارند مراسم کف زنی را اجرا نمایند و برای شب نشینی فصل زمستان آرا اجرا خواهند کرد اشاره کرد.

بخش دیگری که در این موزه قابل مشاهده است مربوط به صنایع دستی قاین یعنی جاجیم بافی می شود که در آن منطقه از زمان های گذشته تا به امروز رواج دارد.

در گذشته مردم قاین خود مجبور به تهیه نان و آرد بودند به همین علت می توان در موزه مردم شناسی غرفه ای را مشاهده کرد که معروف به دستاسی است، یعنی مراحل تهیه آرد و نان را به نمایش می گذارد.

در شهر قاین کاشت و برداشت زعفران بسیار رواج دارد، بنابراین بخشی را راه اندازی کرده اند که در آن نحوه کاشت و برداشت زعفران را نشان می دهد. بخشی در این موزه اجرا شده، که مربوط به مراسمات کشاورزی و ادواتی است، که مورد استفاده قرار می گیرد.

تلم زنی از دیگر قسمت های آن است که مانکن هایی را نشان می دهد که مشغول به تهیه مواد لبنی مثل شیر، ماست، دوغ، کره و … هستند. در هر شهری مراسمات عروسی را در گذشته به صورت سنتی انجام می دادند و هر شهری مراسمات سنتی خاص خود را داراست، بنابراین موزه مردم شناسی قاین هم بخشی را به معرفی مراسمات سنتی عروسی اختصاص داده است.

نقشه و معرفی بخش های مختلف

معرفی خانه سلطانی

در مباحث بالاتر ذکر شد که موزه مردم شناسی قاین را درون ملک تاریخی سلطانی بنا نهاده اند. این خانه متعلق به خانواده سلطانی بوده است، که یکی از بزرگان شهر قاین بوده اند.

قدمت این خانه تاریخی به دوران حکومت پادشاهان زندیه بر می گردد و دقیقا آن را مانند بنای قدیمی خانه حقیقی ساخته اند که با توجه معماری که درون آن به کار رفته، کمی توان گفت که یک فرد این دو بنا را طراحی کرده است.

از بخش های مختلف این بنا می توان به ایوان جنوبی و فضاهای نشیمن آن اشاره کرد که در دوران پهلوی آن را ساخته اند. در دوره های بعدی دیوارهایی را در میان این دو فضا قرار داده اند که باعث شده است، اتاقی که پشت دیوار پنهان مانده مانند یک انباری مورد استفاده قرار گیرد.

تزئینات زیبایی را بر روی دیوارهای این بنا ایجاد کرده اند که شامل: گچبری های داخل حیاط و قالب بندی های آن، رسم الخط هایی که ایجاد شده و … می شود. بنای تاریخی خانه سلطانی توسط اداره شهرداری خریداری گردید و در صدد آن بودند که آن را به یک موزه مردم شناسی تبدیل نمایند.

چراکه شهر قاین از موزه مردم شناسی برخوردار نبود. سایت مستر بلیط برای افرادی که قصد سفر به این شهر را دارند اطلاعات مناسبی را ارائه می دهد و شما می توانید با مراجعه به این سایت اینترنتی بلیط مورد نیاز خود را تهیه نمایید.

معرفی خانه سلطانی

شرایط بازدید از موزه مردم شناسی قاین

موزه ها از جاذبه هایی هستند که می توانند نظر هر گردشگری را به خود جلب نمایند، مخصوصا افرادی که به آداب و رسوم مناطق خاص علاقه دارند، می توانند هنگام مسافرت با مراجعه به موزه های مردم شناسی اطلاعات خاصی را به دست آورند. هنگام وارد شدن به موزه باید بهای بلیط ورودی موزه را پرداخت نمایید.

آدرس و مسیر دسترسی با وسایل مختلف

موزه مردم شناسی قاین در بافت تاریخی شهر قاین و خیابان جانبازان واقع شده است، بنابراین برای رفتن به این شهر می توانند از اتوبوس های مسافربری که وجود دارند استفاده نمایند و بدون استرس به مقصد خود خواهند رسید. از طرفی ممکن است عده ای قصد داشته باشند با هواپیما راهی قاین شوند، بنابراین با تهیه بلیط اتوبوس قاین از سایت معتبر مستر بلیط می توان راهی این شهر شوید.

نوشته موزه مردم شناسی قاین کجاست؟ معرفی + راه‌های دسترسی اولین بار در مجله مِستر بلیط. پدیدار شد.

برچسب ها: بدون برچسب

ثبت دیدگاه

لطفا همه ی قسمت ها را تکمیل کنید.